Trappan är en av skamfläckarna i mitt hus och skulle verkligen behöva få sig en uppfräschning :o

Det är en furutrappa med nålfiltsmatta på planstengen och jag har hela tiden varit inställd på att köpa en trapprenoveringssats. Men inspirerad av att andra har byggt med eget laminat börjar jag fundera på den varianten själv...

Förhoppningen är att jag då skulle kunna få en trappa i samma färg/laminat som resten av nedervåningen. Men nu min fundering. Jag har ett Allocgolv och på detta sitter ett "silentsystem" när man köper det, alltså någon form av "skumplast" fabrikslimmat på undersidan av laminatet. Tror ni att man kan limma det i trappan? Är rädd att sitter som berget och typ omöjlig att få bort innan man skulle limma fast i trappan. Tror ni det skulle kunna gå att limma "silentsystemunderlaget" mot plansteget eller är det som att be om problem...? :eek:

Ditt laminatgolv på nedervåningen är väl väldigt likt andra liknande från övriga tillverkare och bygghandlare.
Så det kanske inte syns någon skillnad med ett par paket från ett annat sortiment,
som inte har plasten på undersidan.
Jag menar, ek är ek, osv :)

Dubbelhäftande tejp?

Sedan tycker jag att en trappa är en trappa, och ett golv är ett golv. En trappa kan gott avvika i utförande mot golv utan att det ser fult el konstigt ut.

En annan aspekt är kanterna (stegnosarna). Ett flytande (och sviktande pga underlagsfoam) golv är svårt (omöjligt?) att få snygga och praktiska kanter på.
Utan kanter är det stor risk för flisning/fläkning, vilket är trist eftersom det inte går att reparera flytande laminatgolv.

Nja, att hitta ett annat laminat som stämmer i färgen kan nog bli lite knivigt. Jag har ju nämligen det absolut snyggaste :D och antingen vill jag ha precis samma eller så något helt avvikande (vilket blir fallet om jag kör en renoveringssats).

Vad gäller stegnosarna tänkte jag att man skulle kunna sätta någon from av metallist där.

Tjena J.A, först och främst grattis till att ha köpt ett fantastiskt bra golv till nedervåningen, Alloc (Numera BerryAlloc) imponerar alltid i kvalitet.

Däremot att limma detta golv direkt på stegen med stegmattan kvar på golvet - ingen bra ide.

Du vill ha stumma steg som sitter hårt - det kommer inte göra detta med detta tillvägagångssätt.

Jag vill dessutom lyfta en viktig aspekt, du är inte ensam om att vilja ha trappstegen i samma utförande som golvet.
Jag träffar på kunder dagligen som vill ha detta, jag säger alltid samma sak till dom när de vill slakta en fin gammal trappa:

Detta är en modern "fluga", när du vill byta golv , vad gör du då? Har du slagit på ett laminatgolv med ett montagelim och vill ändra utseendet ännu en gång - då har du problem, stora problem.

Jag ger alltid rådet att tänka efter noga om de vill göra detta.

Dessutom, sätter du ett laminatgolv som plansteg, ja då har du inget som skyddar det känsliga sidpartiet utav golvet som kommer bli blottat på varje steg , med andra ord - du kommer behöva en trappnos på varje steg (kostar pengar, inte så snyggt kanske?)

Får jag fråga varför du inte renoverar befintlig trappa och tar bort nålfiltsmatta osv om det skulle vara önskvärt??

Har inte hittills sett nån trappa som är fixad med laminat som ser bra ut.

Stefan N skrev:
Har inte hittills sett nån trappa som är fixad med laminat som ser bra ut.
Jag ville ha en liten finare approach men ja, jag har sett en enda faktiskt...som var hantverksmässigt bra gjord. Men slutfinishen blir fortfarande inte bra tycker jag ..

Jag fnular fram och tillbaka och efter att ha sett bilder på en del snyggt renoverade trappor - MED nålfiltsmatta - börjar jag nu även tänka på det alternativet. Mattan har ju faktiskt den fördelen att den är rätt mysig att gå på och absolut halkfri.

Men hur himla jobbigt brukar det vara att klösa bort den gamla mattan? :x

Jadu, det är väldigt många som kommer och säga att det är jättejobbigt.

Jätteenkelt är det, säger jag.

Lite slipning bara i stort sett.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.