Byggahus.se

Montera ner trappa?

1. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Har en trappa från helvetet som gör det omöjligt att bära upp några större möbler till övervåningen. Nu har vi en ny soffa som stått i flera månader i väntan på att vi ska få en barnfri helg för att kunna göra ett större ingrepp.

Pratade med trappmontören som sa att det skulle gå att ta ner räcke och "hörn"stople (och tillfälligt ersätta med en kil mot golvet) för att underlätta.

Jag har skruvat loss alla skruvar och plockat bort alla steg som sitter fast i stolpen förutom det vinklade steget i hörnet som är fastkilat i stolpen. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska få loss detta eftersom också vangstycket är kilat i stolpen.

Den enda logiska förklaringen jag kan komma på (och det jag är rädd för) är att ena vangstycket och stegen är monterade separat och sedan har detta lyfts på plats.

Någon med erfarenhet som kan bekräfta min teori eller komma med ett gott råd till en desperat hemmapulare som snart tar fram yxan. ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Trappa1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Trappa2.JPG

2. P
    Medlem Nivå 8
    Tigersågen :wow:

Ser dock ut som att du tänkt att sätta tillbaka trappan när du fått upp soffan :surprised:

3. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Har du lossat alla skruvarna som går genom stolpen?

4. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Ja man brukar bygga ihop trappan för att sedan lyfta den på plats. Det går inte att lyfta upp hörnsteget så pass att du kan lirka och lyfta ut det?
    Om inte får du skruva loss resten av stegen för att kunna få bort stolpen.

5. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Japp, trappan är tänkt att vara i bruk igen när 2,5-åringen kommer hem på måndag. ;)

Alla skruvar i stolpen är loss. Jag har försökt att lyfta på hörnsteget vid väggen men dels skrapas färg och gips bort och dels är jag rädd att knäcka stolpen där steget är inkilat.

Men... Om ingen hittills sagt att jag är helt fel ute så får det nog bli att använda mervåldsprincipen. :)

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Skicka upp soffan genom ett fönster i stället.

Soffor brukar vara demonterbara, så man kan ta bort gavlarna och benen och kanske till och med dela mellan sits och ryggstöd.

I vårt första hus skickade vi upp och ner en massa saker via fönster (bokhyllor, sängar och soffa),
    för trappan var väldigt trång.

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 23
    Hur ser stolpen ut ner mot golvet?
    Står stolpen på golvet eller går golvet runt stolpen?
    Hur sitter vangstycket fast i stolpen?

Det kan vara som så att mer eller mindre alla stegen (förutom hörnsteget) måste låssas från vangstycket, som sedan lyfts lite åt sidan, då lossnar hörnsteget.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och vad skall de då gå på när de bär upp soffan?

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 23
    Hissa upp den med rep.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Byt soffa. :(