Byggahus.se

Kapa "tassar" på mansardtakstol

1k läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag har idag mansardtakstolar och har tänkt bygga till övervåningen i vinkel mitt på. Att bära av takstolarna skulle vålla stora kostnader och stort ingrepp så planerar jag att låta dom vara i stort sett intakta. Men jag skulle vilja kapa ner takfoten enligt streckade linjen (bilden är inte skalenlig med min takstol bara princip) och tänkt förstärka genom att skruvlimma plyfa på båda sidor enligt orange markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    takstol.jpg

Takstolen vilar på yttervägg mellan takfot och uppstolpning i princip enligt pil.

Kan detta fungera? Antar att ingen takstolstillverkar vill räkna på något sådant då den inte längre består av trianglar...

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Du får nog ha en regel mellan plywooden man jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå.

3. M
    Anonym
    Endast min belastningsberäkningshjärna som ger röd flagg i och med att hanbjälken tar stor draglast från nedtyngningen av taket och beskriven modifiering skulle innebära stor knäckpåkänning både i övre och undre infästningen av plyfaskivan. En last som i originalutförande tages upp av nedre delen av sparren utan att belasta en infästningspunkt, men som nu blir fördelad på två infästningspunkter.

Husomhelst så gissar jag bara att det är ett problem men det behöver det dock inte vara, jag skulle nog frågat en kontruktör.

• Svara
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka