5 106 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Koniskt hål för ankarmassa i lättbetong
En fråga om att fästa i lättbetong med ankarmassa.
För att få så högt utdragsvärde som möjligt har jag sett rekommendationer om att ta upp ett koniskt hål.
Kan man göra detta med vanlig borr?
Eller behöver man ett specialverktyg, tex Fischers konborr PBB som finns nästan längst ner här http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?
För att få så högt utdragsvärde som möjligt har jag sett rekommendationer om att ta upp ett koniskt hål.
Kan man göra detta med vanlig borr?
Eller behöver man ett specialverktyg, tex Fischers konborr PBB som finns nästan längst ner här http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Vad är det som är så tung att speciallösningar krävs?
Bara vanlig plugg håller väldigt bra och ankarmassa i ett rakt hål sitter som berget.
Det finns få saker i ett hem som är så tunga att det inte räcker.
Bara vanlig plugg håller väldigt bra och ankarmassa i ett rakt hål sitter som berget.
Det finns få saker i ett hem som är så tunga att det inte räcker.
Konan ska ha sin största diameter inne i hålet och det är inte helt lätt med ditt förslag för det brukar bli störst ute i hålet istället.Oldboy skrev:
Men tveksamt om sådana lösningar krävs för normala förhållanden utan rakt hål ger stor styrka även det.
Redigerat:
ESSVE's lättbetongsplugg "med vingar" på 8mm ger otroligt bra fäste även om pluggen som sådan faktiskt inte är så lång. Finns även 10mm men har sällan känt behovet att köra den då 8mm ger väldigt bra fäste. Testat allt från sparringskenor till överskåp i porös lättbetong
Aldrig i mitt yrkesliv har jag varit med om koniskahål i ltb för att få bättre hållfasthet, utan praxis är enligt mig genomgående bult om man ska fästa något tungt.
Men annars så sitter det som berget med ankarmassa!
Hur gör man dessa koniska hål? Hade varit kul o veta om man någon gång måste göra det
Hur gör man dessa koniska hål? Hade varit kul o veta om man någon gång måste göra det
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Lutte skrev:Aldrig i mitt yrkesliv har jag varit med om koniskahål i ltb för att få bättre hållfasthet, utan praxis är enligt mig genomgående bult om man ska fästa något tungt.
http://shop.movab.eu/#!m=v&l=313373&pg=1&p=70961&r=2948331
http://www.1-net-versand.de/Shop/Fischer/400906340_02.jpg
Redigerat:
Häft-igt!
Får se om man någon gång stöter på detta i arbetet, tycker alla konstruktörer ska ha hängsle och livrem o förespråkar genomgående bult!
Oceanis du är väll i branschen?! Har du stött på detta tillvägagångssätt?
Får se om man någon gång stöter på detta i arbetet, tycker alla konstruktörer ska ha hängsle och livrem o förespråkar genomgående bult!
Oceanis du är väll i branschen?! Har du stött på detta tillvägagångssätt?
Oftast handlar det om flerbostadshus eller lokaler för kontor eller industriMathiasS skrev:
Ja då handlar det om bärande detaljer exempelvis konsoler för upplag.
Men när behöver man kemankra bult för något i en vanlig villa? Inte så man drar fast platt tv'n med två kemade m12or 😁
Oceanis skrev:
"Konan ska ha sin största diameter inne i hålet och det är inte helt lätt med ditt förslag för det brukar bli störst ute i hålet istället."
Man håller still borret i ingången och rymmer ut hålet invändigt. Är otroligt lätt i lättbetong. Tycker man det är svårt så kan man ju ta en brädstump el plåtbit med hål i (med borrdiametern) för att "säkra" att borret inte gräver ut för mycket vid ytan.
"Konan ska ha sin största diameter inne i hålet och det är inte helt lätt med ditt förslag för det brukar bli störst ute i hålet istället."
Man håller still borret i ingången och rymmer ut hålet invändigt. Är otroligt lätt i lättbetong. Tycker man det är svårt så kan man ju ta en brädstump el plåtbit med hål i (med borrdiametern) för att "säkra" att borret inte gräver ut för mycket vid ytan.
Ok, det var så jag tänkte också.Lutte skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden