1 962 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Dela rum
Har ett större sovrum på ovanvåningen som idag delas av sonen och kontoret. Tanken är att dela detta rum genom att sätta upp en mellanvägg. I samband med detta ska det även göras en ny dörröppning så man kan ta sig in i rummen från hallen.
Idag finns det ett parkett golv i rummet som är bra och tanken är att det ska ligga kvar. Min fråga är om jag behöver ta upp/såga en del av detta för att lägga en regel på golvet eller om jag kan lägga en regel direkt på parketten?
Tar även tacksamt emot tips på konstruktion, dörröppning, bra att tänka på m.m.
Idag finns det ett parkett golv i rummet som är bra och tanken är att det ska ligga kvar. Min fråga är om jag behöver ta upp/såga en del av detta för att lägga en regel på golvet eller om jag kan lägga en regel direkt på parketten?
Tar även tacksamt emot tips på konstruktion, dörröppning, bra att tänka på m.m.
Regeln som läggs på golvet och den som hålls mot taket behöver inte skruvad/spikas fast utan man spänner fast dessa med dom stående reglarna, om den nya väggen ska gå mellan två befintliga väggar så går det att skruva/spika fast bägge horisontella reglarna med ett vinkel/plattjärn i varje ände (så man slipper hålla reglarna vid montage), sedan skruvar/spikar man fast dom yttre stående reglarna i befintliga väggar. På detta sätt så blir det bara hål i väggarna.
Tack för svaret! Då blir golvet intakt och det har fortfarande möjlighet att röra sig 
Det finns en tanke på att behålla tapet och färg på befintliga väggar och göra nya väggen som fond vägg. Går detta eller blir det en ful skarv mellan nya väggen och befintliga?
Det finns en tanke på att behålla tapet och färg på befintliga väggar och göra nya väggen som fond vägg. Går detta eller blir det en ful skarv mellan nya väggen och befintliga?
Borde inte alls vara omöjligt att få till en fondvägg utan att behöva göra om de befintliga väggarna, men det kräver nog lite finess vid tapetseringen och någon/några millimeter lär det nog sticka in på gamla väggen om man vill få det helt tätt i hörnet..
Klicka här för att svara