Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovera trappsteg

1. B
    Medlem · Blekinge · 25 inlägg

Baeckz

Medlem
    Nu har vi här hema tänkt att göra något åt planstegen på vår trappa och nu letar jag tips över hur jag kan göra, vad för material som är smidigt. Se bilder för hur det ser ut nu och under.

Vi ska bara ha den vitmålad. Inga golvskivor som det är nu. Så jag tänker mig att såga ut en träskiva för varje steg, men då är frågan om tunna skivor som lämpar sig för detta.

Eller att slipa ner stegen, hyvla ner den lilla kanten so sticker upp på stegen. Kommer det funka att slipa som de är nu o sen bara måla tro?

Tacksam för alla svar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0210.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0211.jpg

2. T
    Medlem · Blekinge · 8 200 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Att slipa ned går med är ett jäkla jobb. Jag köpte fyra olika slipmaskiner från grov bandslip ned till hörnslip för jobbet. Luddet som du har på vissa kan du skrapa med fönsterskrapa annars äter det upp många slippapper.

3. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 805 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ja, det jobbet har jag, slipat, grundat för att se ojämningheterna bättre, slipat igen, slipat igen.... Mao en massa arbete.
    Köp en reparationssats då får du även trappnosen klar eller så kontaktar du en finsnickeri.
    Vet inte hur långt du har till Kungsbacka, i såfall skicka ett PM så skall du få namnet på den som gjorde trappstegen till oss, det blev inte dyrare än en reparationssats och då har vi riktig gedigen ek, 2-3 cm tjock. Beror lite vilken tjocklek som får plats i din trappa.

Redigerat 14 feb 2015 14:04
  4. B

Baeckz

Medlem
    Ok, men är det sånt jobb även när det bara är plansteg som ska slipas? Tänkte om jag hyvlar bort kanten och sen slipar det fint. Tar det sån tid alltså? :)

Har ingen budget att köpa dyrt material eller ta hjälp av proffs heller :)

5. H

HEM2121

Medlem
    Tiden beror på hur noga du är, men tid tar det, mer tid än vad man tror :) Du kan ju ta ett steg i taget ;)

6. T
    Medlem · Blekinge · 8 200 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Inget kommer gratis tyvärr. Glöm att hyra maskiner, i ängden blir det dyrare.

7. B

Baeckz

Medlem
    ok, ska få låna en slip så får se hur det går. Ska ta ett steg i taget ja :) Återkommer om det går bra. Ska köpa lite olika sandpapper då gissar jag, både grova o finare? Har ingen erfarenhet av slipning alls :)

8. H

HEM2121

Medlem
    Använd ansiktsmask, slippapper är dyrt :)

9. B

Baeckz

Medlem
    fick låna 3 olika maskiner o varit o köpt papper och ansiktsmask nu :) Asså ska man trycka hårt när man slipar med maskin eller inte trycka alls kanske?

10. B

Baeckz

Medlem
    Har gjort två steg..tog typ 4 timmar :/ Men lyckas inte slipa så bra i kanterna trots att jag fck låna en hörnslip oxå. Den va rätt klen och får inte bort knappt nåt. Det är som små spår i steget. Den stora slipen är en sån som pappret snurrar på o den kommer jag inte åt med.

11. johel572
    Garagebyggare · Gävleborg · 990 inlägg

johel572

Garagebyggare
    Att slipa gammalt lim eller lack är inte att rekommendera. Sätter igen pappret direkt. Du bör nog skrapa först (ett helvetiskt arbete). Alt. köpa en lackfärs, de är effektiva, lämnar inte så mycket i hörnen men lätt göra djupa "sliprosor" och naturligtvis dyra att köpa (och dyra skär).

Trappor är inte kul. I ditt fall är nog renoveringssteg att föredra.

12. H

HEM2121

Medlem
    Håller helt med dig! Det jobbet verkar lätt, slipa lite trappsteg, men det tar en massa tid och möda. Funderar om du skall lägga träskivor, går det inte att avänds något typ av träspackel och strunta i och slipa. Vet dock inte om det finns något lämpligt men det kanske någon annan läsare har koll på?

13. B

Baeckz

Medlem
    Ja, alltså jag skrapar så mycket jag kan. Är ju mattludd kvar på varje steg, och det är väldigt jobbigt ja. Men det får gå. Två steg i taget så blir det nog bra. :)

• Laddar…
  14. H

HEM2121

Medlem
    Ja, det blir närmare toppen för var dag. Du lär nog vara mätt på slipning sedan:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.