Istället för att behandla och sedan lacka svart blankt så funderar jag på att låta grindstolpar och grindar få rostfärg istället. Sedan behandla med kokt linolja med något års mellanrum.

Rostar det sönder eller håller det i en massa år ändå?

Tänker mig något i denna stil fast både grindar och stolpar i stål

_MG_7299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är massivt material så håller det nog i många år innan det rostar sönder.
Fast tänk på att det är inget roligt att komma i kontakt med rost när man har rena fina kläder.:confused:

Micro skrev:
Om det är massivt material så håller det nog i många år innan det rostar sönder.
Fast tänk på att det är inget roligt att komma i kontakt med rost när man har rena fina kläder.:confused:
Blir ihåliga rör till stomme och galler. Kanske rostar slut innefrån ut och alldeles för fort?

Cortenstål är ju i stort sätt till för att stå och rosta på ett snyggt sätt men kommentaren innan om klädkontakt bör beaktas

D09
Snyggt smide

Får jag fjäska till mig en närbild på upphängningen? :)

Edit

Du kanske har lånat bilden

Redigerat:
Men efter några år så blir det brun och blankt och färgar inte av sig.
( mina gamla harvar och plogar har då blivit så)

Protte

myrstack skrev:
Cortenstål är ju i stort sätt till för att stå och rosta på ett snyggt sätt men kommentaren innan om klädkontakt bör beaktas
Hur ser priser och tillgång på rör och annat ut i cortenstål?
Svindyrt och mindre att välja på eller finns det mesta tro. Kommer behöva plattjärn 4mm gods eller så, 15mm rör och kanske fyrkantsjärn 30-40mm.

D09 skrev:
Snyggt smide

Får jag fjäska till mig en närbild på upphängningen? :)

Edit

Du kanske har lånat bilden
Lånat bara :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Rost, sett ur annat perspektiv.

Tänk på att bortsett från "fina" arkitekter, så anser många, att något som är rostigt visar på bristande undehåll. Det sänder signalen att objektet är misskött, antingen på grund av att ägaren inte vet hur man gör, eller har slutat att bry sig....

Jag ser det mera som underhållsfritt........

Protte

Ytrost är ju en sak. Men där rören går i marken finns risk för genomrost, speciellt om grannhunden brukar pissa på det.

Cujo skrev:
Rost, sett ur annat perspektiv.

Tänk på att bortsett från "fina" arkitekter, så anser många, att något som är rostigt visar på bristande undehåll. Det sänder signalen att objektet är misskött, antingen på grund av att ägaren inte vet hur man gör, eller har slutat att bry sig....
Bra input. Men jag är inte den som bryr mig så värst om andras åsikt om vad som är snyggt hemma hos mig. Där har jag rätten att bestämma som tur är :-)

Thomas_Blekinge skrev:
Ytrost är ju en sak. Men där rören går i marken finns risk för genomrost, speciellt om grannhunden brukar pissa på det.
Har gjutna betongfundament i marken redan så jag kommer upp och bort en bit från jorden.
Inga hundar som kommer pissa på dessa då jag inte har grannar.

Men det kanske är korkat att lägga ner en massa svetsjobb och så är grindarna slut om 15-20år?
Då kanske det är lika bra att behandla allt och sedan få svartlackat.

prototypen skrev:
Jag ser det mera som underhållsfritt........

Protte
Tänker lite så jag också men jag är orolig för livslängden.
Ska hålla min generation ut sen är det inte mitt problem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.