Ska fästa en stolpe (95x95) i en tegelvägg (vanligt brunt tegel), ganska nära ett hörn, med fyra skruv (stolpen kommer även fästas i en plint i marken och kommer utgöra en av tre stolpar av ett litet plank).

Ska jag borra och plugga i teglet eller i fogen, vad rekommenderas?

Vet inte om teglet är kompakt eller ihåligt.

Även jag är nyfiken, fast då med infästning i mexitegel :)

Beror på fogens kvalitet och ålder. Är huset äldre än 40 år skulle jag alltid sätta i sten, och antagligen också på nyare hus.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Huset är från 64, så då blir det i stenen :D

Några tips för hur jag mäter var pluggen ska sitta? Dra skruven genom stolpen och markera var i teglet den hamnar och sedan borra? Eller det finns smidigare sätt?
Sen en sak till, skruven kommer gå ca 6 cm in i teglet, hur lång plugg behöver man?

Fasadplugg är väl lämpligt :)

mexitegel skrev:
Fasadplugg är väl lämpligt :)
Jo absolut :) eller någon form av betongplugg iaf.
Men ska jag ha en 5, 6 eller 7 cm plugg? Alltså kortare, lika lång eller längre än vad skruven går in i väggen?

Edit:
Slog mig nu att du kanske inte svarade på mitt inlägg?

Redigerat:
Jo, på ditt inlägg :)

Fasadpluggen sitter även i stolpen du skruvar fast. Tegelstenen är väl runt 10 cm tjock så en fasadplugg 10x180 borde bli lagom?

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jo, på ditt inlägg :)

Fasadpluggen sitter även i stolpen du skruvar fast. Tegelstenen är väl runt 10 cm tjock så en fasadplugg 10x180 borde bli lagom?
På så vis :D
Jo, det verkar ju klokt då!
Men då sparar jag mina 160 skruv till något annat o kör på fasadplugg!

Tackar!

6 cm är i underkant, men funkar nog för ett litet plank. Skruven skall gå genom hela pluggen.
För att få hålen/pluggarna på rätt ställe så kan du göra så här: 1) Förborra översta hålet genom stolpen så att din skruv löper fritt. 2) Håll stolpen på plats och med ett långt, smalt borr (eller spik) markerar du var på teglet du skall borra översta hålet. 3) Borra i teglet, i med plugg och fäst stolpen. 4) Mät ut var du vill ha de andra hålen så att de hamnar i sten, och förborra dessa hål i stolpen. 5) Loda in stolpen och markera i teglet. 6) Ta ner stolpen och borra de andra hålen, plugga och fäst stolpen. Eventuellt behöver du brickor för skruvhuvudet när du förborrat. Ofta används franskskruv, eller fasadplugg (då ligger pluggen genom stolpen).

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
sulfobus skrev:
6 cm är i underkant, men funkar nog för ett litet plank. Skruven skall gå genom hela pluggen.
För att få hålen/pluggarna på rätt ställe så kan du göra så här: 1) Förborra översta hålet genom stolpen så att din skruv löper fritt. 2) Håll stolpen på plats och med ett långt, smalt borr (eller spik) markerar du var på teglet du skall borra översta hålet. 3) Borra i teglet, i med plugg och fäst stolpen. 4) Mät ut var du vill ha de andra hålen så att de hamnar i sten, och förborra dessa hål i stolpen. 5) Loda in stolpen och markera i teglet. 6) Ta ner stolpen och borra de andra hålen, plugga och fäst stolpen. Eventuellt behöver du brickor för skruvhuvudet när du förborrat. Ofta används franskskruv, eller fasadplugg (då ligger pluggen genom stolpen).
Utförligt o bra!
Efter tips från "mexitegel" kör jag nog på fasadplugg, så slipper man plocka ner stolpen, bara o fixa ett lång betongborr, borra och skruva fast.

Ny fråga :x
Eftersom stolpen ska sitta nära ett hörn har jag två val, borra plugga o skruva i kortsidan på teglet eller i långsidan, vad är bäst? Eller det spelar ingen roll?
Man riskerar inte o spräcka teglet om man kör i kortsidan?

Nu har jag varit i två välsorterade byggvaruhus här i stan, båda hade 140 långa fasadplugg lösa, det ena hade 160 men då i ask om 50 st, jag behöver 3 st!

Var hittar jag 180 långa styckvis??

Hittade lösa 160 fasadplugg på Byggmax, kanske inte bästa kvalitén men det lär duga för mitt syfte. får försänka dom 20 mm i stolpen så blir det nog bra.

Ingen som vet vilket som blir bäst angående infästning? Borra i långsidan eller kortsidan på teglet?

Kanske inte spelar någon roll, men jag skulle välja att placera stolpen på den sida av stenen som ger mest material på bägge sidor av borrhålet.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Kanske inte spelar någon roll, men jag skulle välja att placera stolpen på den sida av stenen som ger mest material på bägge sidor av borrhålet.

Lycka till!
//Ronnie
Stolpen hamnar precis vid ett hörn, och planket blir som en förlängning av fasaden, men då borrar jag och fäster i långsidan på teglet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.