Hej, ska bygga ett 100kvm trädäck.
Enligt min granne så ska XL-Bygg ha ett riktigt fint trallvirke G4-3.
Mindre och färre kvistar.

Jag skulle iofs kunna åka till närmaste XL-Byggbrädgårt och kika, men undrar om någon av er har någon erfarenhet av den trallen?

Tanken var först att handla allt virke från Bauhaus eller Byggmax, med hemkörning. Men handlar jag virket från någon av dom så känns det nästan som att jag skulle vilja syna det och plocka ihop det själv.
Då jag inte är ute efter trall med kvistar stora som snusdosor, samt propellrar..

Är XLs trall så fin som jag hört så skulle jag kunna handla den från Bygghemma med hemkörning. Vilket brukar fungera bra enligt mig..

MVH Östlund..

Edit: den trallen jag menar är deras XLENT TRALL som tydligen ska vara sorterad i flera led..

"Det här är absolut den finaste trallen vi kan erbjuda. Virkeskvaliten är likvärdig med exempelvis invändigt massivt furugolv och lister. Noga utvald genom sortering i flera led. Färre och friskare kvistar och utskuret från trädets allra bästa delar för maximal användarvänlighet och funktionalitet. Tryckimpregnerat trallvirke i NTR-klass AB. Tjocklek 28x120 mm. "

XLs ide om att inte prissätta någonting alls i brädgården faller inte mig i smaken.
När jag frågade en som jobbade där vad Xelenttrallen kostar per meter, så fick jag som svar att det inte gick att svara på.
Nähä svarade jag och gick tillbaka mot bilen.

Nä blir att åka till Hornbach och inhandla altanvirke där ist :)

Östlund skrev:
När jag frågade en som jobbade där vad Xelenttrallen kostar per meter, så fick jag som svar att det inte gick att svara på.
Underlig affärsidé de har....

Det finns väl pris på trallen, förstår inte vad som var problemet?
Är det enbart ett fåtal längder är det ju bara att dividera priset/längd för meterpris, eller hur säljer man den?

M
Gabbe1 skrev:
Underlig affärsidé de har....
XL är makalösa till att krångla. Bara på senaste året har det varit massor av grejjer som knasat. Ringt innan och frågat "har ni produkt X hemma" och fått "jajjemensan" som svar, åkt flera mil för det och när jag kommit fram så finns det inte alls där, de har inte standardbrytning på vanliga färdigstrykningsfärger hemma, har stängt när det står på nätet att de ska ha öppet, dragit pengar från kortet två gånger, och nu senast levererade de fel grejer med tveksamma unanflykter och bortförklaringar. Med mera...

Sluthandlat där för mig...

Mikael_L
De har ev olika meterpriser beroende på längd.

Det är inte alls långsökt att de lagerför t.ex. 3.6 m, 4,5m och 5,4 m och har ett lägre meter-pris på 3,6-orna.

Men det motiverar dock inte några sådana där goddag yxskaft-svar. :mad:

Mikael_L skrev:
De har ev olika meterpriser beroende på längd.

Det är inte alls långsökt att de lagerför t.ex. 3.6 m, 4,5m och 5,4 m och har ett lägre meter-pris på 3,6-orna.

Men det motiverar dock inte några sådana där goddag yxskaft-svar. :mad:
Precis, för är det olika priser beroende av längd är det bara att presentera prislistan.
Regelvirke har ju kortreglar som vanligtvis är dyrare.

MaxPax skrev:
XL är makalösa till att krångla. Bara på senaste året har det varit massor av grejjer som knasat. Ringt innan och frågat "har ni produkt X hemma" och fått "jajjemensan" som svar, åkt flera mil för det och när jag kommit fram så finns det inte alls där, de har inte standardbrytning på vanliga färdigstrykningsfärger hemma, har stängt när det står på nätet att de ska ha öppet, dragit pengar från kortet två gånger, och nu senast levererade de fel grejer med tveksamma unanflykter och bortförklaringar. Med mera...

Sluthandlat där för mig...
Sånt där måste bero på den lokala butiken. På "min" XL-bygg är servicen suverän och jag kan bara ge dem lovord. Tyvärr så handlar jag det mesta av mitt byggmaterial på Beijer bara för att de ligger bättre till rent geografiskt men dem kan jag inte säga så mycket gott om. Personalen är väl kunnig men allt annat brister.

• Gilla
stice
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.