Nyfiken på vad en stålplåt 10mm tjock och 1000x2000mm kan tänkas kosta.

S
ungefär 4500kr exkl moms
men då är det större mått 2500x1250

SBH skrev:
ungefär 4500kr exkl moms
men då är det större mått 2500x1250
Tack. Aj då det är så illa, jag gissade på 3000. Ska göra arbetsbänk modell rejäl men det blir lite mycket för bara en skiva. Vill ha något man kan banka på och ha ett stort 20kg skruvstäd sitta monterat på utan problem.

S
har ett förslag då. ska bara leta upp adressen

Tänk på att den väger 160kg och är inte snäll mot eggverktyg.

Det behöver inte vara rostfritt.

Vill ha en arbetsbänk som gärna får väga 300kg det är bara bra så den står stadigt om man hänger och bryter i skruvstädet. Inga eggverktyg på denna bänk.

Kolla med ex Bengtssons i Hagby, köpte bla mitt garagejärn där. De har på "lösvikt".

Kul grej, har du även tänkt att ha den för att skapa,en helt plan yta?

Ska du ha skiva undertitel åxå och vilken typ av ben ska bänken få?

S
tänkt att det var ett alternativ så slipper du vikt.

Jag har en 15 mm tjock som svetsbänk och det är helt underbart när man ska bocka och bända och det går att spänna fast saker som ska svetsas.

Tänk på att SBH pris är som din smärtgräns om formatet är 1x2 meter.
Prova om det finns något liggande på skroten, oftast rostig men lite slipning och färg så fungerar det.

Protte

Om du gör en skiva av träreglar, 45x95, och klär den med 5mm plåt då?

Nimajneb skrev:
Kul grej, har du även tänkt att ha den för att skapa,en helt plan yta?

Ska du ha skiva undertitel åxå och vilken typ av ben ska bänken få?
Vill ha en plan slät yta och att mitt skruvstycke sitter riktigt stadigt.

Har 45x170 liggande som jag tänkte göra underdelen av. Använda överdrivet mycket för att få den tung och bra. Tänkte sätta ihop 2st som ett L och ha det som hörnben. Sen ska jag ha så att jag får under palldragaren under den ifall jag behöver flytta runt den.
Det blir även förvaring på en vanlig OSB på underdelen.

En variant som nämndes kan ju vara att göra en stadig skiva med 45x170 som jag slår ihop och sedan täcker med vanligt tunn 2mm plåt det har jag liggandes. Sen om jag trillar över en riktig plåt på 10mm så är det ju bara och lägga på den.

Skulle det användas också som svetsbänk är det väl lite tveksamt om du vill ha träregelstomme under? I alla fall om du kör långvarigt svetsarbete i tjockt gods.

Betong och tunnare plåt då? Hel-limmar du sen plåten på betongen så lär det bli grymt stadigt.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.