Nu har jag gjort en ritning (om än slarvig och dålig) över min nedervåning där jag ska låta lägga ett Dalaflodagolv ovanpå gammalt trägolv.

Jag är i valet och kvalet kring åt vilket håll jag ska lägga planken.. Har fått en hel del tips här på forumet, men tänker att kanske någon "ser det ännu klarare" nu när jag ritat ihop denna skiss.
Detta inlägg finns även under "Golv", hoppas på överseende med det. Annars får admin självklart ta bort ena tråden.

Faktorer som jag vet att man kan ta hänsyn till:

Ljusinsläppet. Att golvet ska läggas i samma riktning som pärlsponten i taken (tyvärr olika längdriktning i olika tak). Att göra som man gjorde förr, lägga golvet i huset längdriktning.
Att kanske inte lägga golvet i samma riktning som underliggande golv, för att golvet då eventuellt kan kännas "vågigt", om underliggande gammalt golv är vågigt, att detta då förstärks. (Det gamla trägolvet ligger förresten i husets längdriktning). Att fundera kring i vilket/vilka rum det känns viktigast att lägga golvet åt ett visst håll och låta detta styra resten.

Jag ska lägga golvet i alla rum förutom i tvättstugan. Även i glasverandan och på lilla toaletten.
I skissen har jag med orange färg ritat åt vilket håll pärlspont går i taken, i respektive rum.
Längdriktningen i vardagsrummets tak skiljer sig alltså från både matrum och kök. Hur taket går i hallen är jag osäker på, kommer tyvärr inte in i huset just nu..

Värt att notera är att den allra största öppningen mellan två rum är öppningen mellan vardagsrum och matrum. Denna öppning är riktigt stor.
Även öppningen mellan hall och vardagsrum är stor, om än inte lika stor som den mellan vardagsrum och matrum.

Kära byggvänner, vad tror ni? Vilken längdriktning blir bäst på golvet?

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle lagt golvet öst - väst.
Rummen går mest i den riktningen, och ljus har du från flera håll..

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för din synpunkt KnockOnWood! :)

Fast själv har jag faktiskt gjort tvärt om:
Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet ligger alltså på tvärs, som den röda pilen visar.

Men det ligger
a) I alla rummens längdriktning
b) I ljusets riktning och
c) I samma riktning som takpanelen (som sitter på glespanel som sitter i husets längdriktning, då den är spikad tvärs takstolarna.

Det ser nog lite konstigt ut om tak och golv går i olika riktningar om riktningen är synligt markerad.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hmm, du gjorde tvärtom alltså..
Blir nog aldrig riktigt klok på detta. :)

I mitt hus går tyvärr vissa tak åt ett håll och andra tvärtom. Alltså, omöjligt att få till en enhetlighet där, oavsett åt vilket håll jag väljer att lägga golvet.

Vad är det som skiljer ditt och mitt hus egentligen?
Jag har ju faktiskt också viss rum som är "långsmala", ex köket. Även matrummet är längre än det är brett.
Men, den största öppningen, den mellan vardagsrum och matrum, gör att det på något vis känns som att jag borde binda ihop dessa rum med plank öst-väst. Vad gäller ljuset indier hus, vad är det som gör att du lagt golven i ljusets riktning? Jag menar, du har ju också ljus från flera håll, precis som jag har.

Nej jag tror att det blir bäst med golvet öst - väst hos dig.

Att jag lade golvet på tvärs är för att ljuset huvudsakligen kommer från långsidorna.
Enda undantaget är ett litet fönster i köket, den andra gaveln är (tyvärr) fönsterlös.

Och mina rum är långa tvärs huset.
Vardagsrum - matplats/hall ca 8 x 5 meter.
Det enda stället där det ser lite konstigt ut är i den lilla korridoren utanför sovrummen och badrummet.

Men vem vet vad som är bäst? På 14 dagar blir man ändå hemmablind :)

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om jag lägger golvet i samma längdriktning som underliggande gammalt trägolv, behöver jag då lägga typ en tunn masonitskiva eller liknande mellan golven? Tydligen kan ju golvet, om man lägger det i samma riktning, bli "vågigt" och/eller röra sig om det underliggande gamla golvet ser ut så/gör det.
Tacksam för goda råd! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.