3 196 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Regelverk till swimspa (7,5 ton på 8 kvm)?
Eftersom bilen aldrig står i garaget funderar vi på att bygga om det till att ha ett Swimspa i det i stället. Swimspat har en slät bottenplatta och jämn viktfördelning. Vikten blir runt 7,5 ton på en yta av 8 kvadratmeter. Poolen får stå direkt på regelverket och så lägger vi någon slags komposit trall eller så hittar vi på någon lösning med klinker eller dylikt. Tänkte sätta en "allt i ett" aggregat för ventilation med värmeåtervinning samt ha en rejäl luftavfuktare att köra efter bad. Uppvärmningen av rummet blir förmodligen en luftvärmepump då vi tänker hålla samma temperatur i luften som i vattnet (27 - 28 grader). Vi värmer huset i övrigt med fjärrvärme och det finns utdraget vattenburen värme i garaget.
Anledningen till att vi kom in på tanken att regla upp är att garagebottenplattan förmodligen är lagd med fall till golvbrunn för att smältvattnet ska rinna undan. Garaget är vidbyggt och sitter ihop med husets yttervägg som är betong och fasadtegel.
Några frågor:
1) Vilka dimensioner behöver jag ha på reglarna för att klara en sådan belastning?
2) Hur anpassar jag reglarna för eventuellt fall. Väga upp reglarna med kilar?
3) Bör regelverket läggas helt flytande i garaget?
4) Vanliga träreglar, tryckimpregnerade, xxx?
5) Kan man / bör man isolering i regelverket, typ cellplast eller liknande? Garaget är byggt 1961 och lär inte ha någon isolering alls.
Vi har tänkt att tilläggsisolera garaget i samband med att vi byter panel. När badet står på plats har vi tänkt att ersätta vikdörrarna med en vanlig dörr och bygga igen öppningen. Vi har också tänkt att byta ut plåttaket mot ett med betongpannor som harmonierar med övriga huset. Samtidigt som det så sätter vi in ett eller två takfönster.
Vad säger ni andra? Galen idé? Tacksam för alla tips!
Anledningen till att vi kom in på tanken att regla upp är att garagebottenplattan förmodligen är lagd med fall till golvbrunn för att smältvattnet ska rinna undan. Garaget är vidbyggt och sitter ihop med husets yttervägg som är betong och fasadtegel.
Några frågor:
1) Vilka dimensioner behöver jag ha på reglarna för att klara en sådan belastning?
2) Hur anpassar jag reglarna för eventuellt fall. Väga upp reglarna med kilar?
3) Bör regelverket läggas helt flytande i garaget?
4) Vanliga träreglar, tryckimpregnerade, xxx?
5) Kan man / bör man isolering i regelverket, typ cellplast eller liknande? Garaget är byggt 1961 och lär inte ha någon isolering alls.
Vi har tänkt att tilläggsisolera garaget i samband med att vi byter panel. När badet står på plats har vi tänkt att ersätta vikdörrarna med en vanlig dörr och bygga igen öppningen. Vi har också tänkt att byta ut plåttaket mot ett med betongpannor som harmonierar med övriga huset. Samtidigt som det så sätter vi in ett eller två takfönster.
Vad säger ni andra? Galen idé? Tacksam för alla tips!
Om ni ska ha ett spa i garaget tycker jag ni ska göra det riktigt. Hur har ni tänkt på all fukt som kommer från spabadet?
Eftersom det kommer bli över 900 kg per kvm och ett vanligt träregelgolv dimensioneras till 20 kg per kvm så är det att föredra betonggolv. Dock om ni ska ha det uppvärmt året runt så vill man isolera även golvet. Ska ni ha uppvärmt?
Eftersom det kommer bli över 900 kg per kvm och ett vanligt träregelgolv dimensioneras till 20 kg per kvm så är det att föredra betonggolv. Dock om ni ska ha det uppvärmt året runt så vill man isolera även golvet. Ska ni ha uppvärmt?
Har du verkligen läst trådstarten? Som jag skrev ska vi ha ventilationsaggregat med värmeåtervinning samt avfuktare. Temperatur på både vatten och luft 27-28 grader.huggan skrev:Om ni ska ha ett spa i garaget tycker jag ni ska göra det riktigt. Hur har ni tänkt på all fukt som kommer från spabadet?
Normalt träbjälklag för rum utan mellanväggar är dimensionerade för en last på 200 kg/m2, inte 20. Man kan dessutom inte jämföra med de normala tabellerna eftersom "plintavståndet" i det här fallet blir mycket kort eftersom regelverket vilar mot betong.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Även om du har lock på så kommer det hela tiden fukt från spabadet så att bara köra avfuktare endast efter bad blri inte optimalt. Ser inget om något tätskikt, ska detta inte finnas?fredl skrev:Har du verkligen läst trådstarten? Som jag skrev ska vi ha ventilationsaggregat med värmeåtervinning samt avfuktare. Temperatur på både vatten och luft 27-28 grader.
Normalt träbjälklag för rum utan mellanväggar är dimensionerade för en last på 200 kg/m2, inte 20. Man kan dessutom inte jämföra med de normala tabellerna eftersom "plintavståndet" i det här fallet blir mycket kort eftersom regelverket vilar mot betong.
Självklart är det en felskrivning med en 0. Eftersom ni ska ha uppvärmt då som jag missade så tycker jag att det är både enklare och blir bättre om du lägger cellplast sedan flytspacklar på denna, men se till att flytspacklet inte tar fäste i väggarna utan att det blir en flytande platta.
Har inte räknat med att sätta något tätskikt, det kommer garanterat inte att bli blötare i garaget av spabadet än det blir när man kör in en blöt bil eller bil med snö på. Avfuktaren är fuktstyrd så den kommer att gå när det behövs.huggan skrev:Även om du har lock på så kommer det hela tiden fukt från spabadet så att bara köra avfuktare endast efter bad blri inte optimalt. Ser inget om något tätskikt, ska detta inte finnas?
Självklart är det en felskrivning med en 0. Eftersom ni ska ha uppvärmt då som jag missade så tycker jag att det är både enklare och blir bättre om du lägger cellplast sedan flytspacklar på denna, men se till att flytspacklet inte tar fäste i väggarna utan att det blir en flytande platta.
Intressant idé med cellplast. Menar du då att man lägger cellplasten dikt an den befintliga betongplattan (som har fall mot golvbrunn)? Är tanken att få cellplasten att följa lutningen för att sedan flytspackla en plan yta? Med tanke på att det är en gammal betongplatta (från 1961) så känns det också något tveksamt att sätta in något så tätt dikt an. Rätta mig om jag har del men cellplast som tål den belastningen (rosa styrofoam antar jag) + flytspackel blir väl diffusionstätt?
Det enda jag egentligen behöver åstadkomma är ett jämnt tryck mot befintlig platta och jämna ut fallet. Plattan är så pass tjock att den lär klara 900 kg/m2. Belastningen av en bil på 1,5 ton fördelas ju på fyra ganska små punktbelastningsytor.
I framtiden är det inte omöjligt att vi bygger ett attefallshus på lämplig plats i trädgården och ställer swimspat i. Det ligger dock minst tre år bort i tiden och jag vill gärna kunna simma under tiden..
Även S80 cellplast klarar ca 2400kg/M2 i långtidslast, är spabadet runt eller fyrkantigt?
Du skulle kunna bygga en ram av fukttåligt material ca 10-15cm högt, som ligger i våg på plattan, sedan flytspackla bort fallet i formen och sedan fylla upp till kanten formen med cellplast.
Du skulle kunna bygga en ram av fukttåligt material ca 10-15cm högt, som ligger i våg på plattan, sedan flytspackla bort fallet i formen och sedan fylla upp till kanten formen med cellplast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Trädäck runt badtunna, hur skall man gå till väga med regelverk?
Altan & Uteplats -
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass