6 331 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Bygga isolerat rum inne i oisolerat uthus - hur göra?
Jag har ett oisolerat uthus med betongplatta. Jag är dessutom biodlare och skulle vilja bygga ett isolerat rum inne i del av uthuset som jag kan ha som plats att slunga honung i. Jag har dock problem att veta hur jag ska göra på ett bra sätt för att inte skapa fuktproblem, speciellt från betongplattan i huset. Huset i sig är uppskattningsvis från 40-talet och inte så väl dränerat.
Jag tror att jag kan använda de befintliga väggarna som vanliga ytterväggar och regla, isolera och sätta upp skivor på väggarna.
Där jag känner mig osäker är hur jag ska göra golvet. Jag skulle vilja lägga ett golv ovanpå betongplattan som jag isolerar på något sätt. Känner mig dock osäker på hur. Följande alternativ har jag sett:
Vad har ni för tankar kring mina förslag? Finns det bättre förslag?
/Niklas
Jag tror att jag kan använda de befintliga väggarna som vanliga ytterväggar och regla, isolera och sätta upp skivor på väggarna.
Där jag känner mig osäker är hur jag ska göra golvet. Jag skulle vilja lägga ett golv ovanpå betongplattan som jag isolerar på något sätt. Känner mig dock osäker på hur. Följande alternativ har jag sett:
- Lägga lämplig isolering och gjuta ny platta ovanpå.
- Regla upp ett trägolv. Bygger nog lite för mycket och hur fungerar det med fukt?
- Bila upp golvet och lägga grus och isodränskivor och gjuta nytt golv i samma nivå.
Vad har ni för tankar kring mina förslag? Finns det bättre förslag?
/Niklas
Enklast är väl att regla upp ett golv, förutsatt att du kan acceptera bygghöjden.
Sätt tjärpapp på ytan som ska stå på golvet.
Sätt lister en bit upp på bjälkarna (för luftspalt under) och lägg i cellplastskivor som isolering.
Sätt tjärpapp på ytan som ska stå på golvet.
Sätt lister en bit upp på bjälkarna (för luftspalt under) och lägg i cellplastskivor som isolering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte börja med en platonmatta, så betongen kan "andas" 
Sedan, som Larsa säger, ett lager cellplast, 30 eller 50 mm.
Och så ett klickgolv på det. Billigast och tåligast laminat, men trä går ju också.
Sedan, som Larsa säger, ett lager cellplast, 30 eller 50 mm.
Och så ett klickgolv på det. Billigast och tåligast laminat, men trä går ju också.
Det där med andas gillar jag. Går att att lägga Isodränskivor eller liknande istället för cellplast och få samma effekt som att lägga platonmatta under?
Jag gillar sedan att lägga ett klickgolv över för att få ett snyggt golv.
Jag gillar sedan att lägga ett klickgolv över för att få ett snyggt golv.
Du ställde en bra fråga om när det ska vara varmt. Det ska inte vara uppvärmt hela året. Tiden som jag vill ha rätt temperatur är från vår till sen höst och då är det inte så kallt ute. Jag är alltid rädd att bygga in fuktproblem och har nog inte formulerat hela problemet i ursprungsinlägget.
Klicka här för att svara