I min sommarstuga är det 4 st pelare som bär upp altantaket som är en fortsättning av det övriga taket.
Stugan (Norsk tillverkare) byggd 1968 och dess pelare är i limträ med dimensionen 127 x 70 x1800. Den ena har nu så pass murken underdel så jag måste byta ut den, övriga 3 är i bra skick.
Jag går dock bet när det gäller att hitta motsvarande dimension idag.
Hur kan jag lämpligast fixa detta?
Klyva från grövre dimension, limma ihop en egen limträ balk?
Finns det någon firma som kan fixa måttanpassat limträ?
Stugan (Norsk tillverkare) byggd 1968 och dess pelare är i limträ med dimensionen 127 x 70 x1800. Den ena har nu så pass murken underdel så jag måste byta ut den, övriga 3 är i bra skick.
Jag går dock bet när det gäller att hitta motsvarande dimension idag.
Hur kan jag lämpligast fixa detta?
Klyva från grövre dimension, limma ihop en egen limträ balk?
Finns det någon firma som kan fixa måttanpassat limträ?
Lägg ihop tre styck 45*70 så får du en 135*70 pelare. Finns något ställe där det inte får bli bredare än 127 för att det ska gå in så ta ur just där med ett stämjärn. Det lär hålla så det räcker. Jag gjorde så för att bära upp en rejäl limträbalk över garageportarna enligt instruktion från svenskt trä (eller vad de hette), fast jag hade nog 120-regel iofs. Men de bär nog en hel del mer än i ditt fall med altantak.
Jag limmade och skruvade ihop mina.
Ja, det verkar vara en smutt lösning. Undre delen står på en ståldistans och upptill vilar en horisontell kraftig limträ balk mot pelarens ändträ så det är inga begränsningar och 7 mm skillnad ser ju ingen med blotta ögat.thomasx skrev:Lägg ihop tre styck 45*70 så får du en 135*70 pelare. Finns något ställe där det inte får bli bredare än 127 för att det ska gå in så ta ur just där med ett stämjärn. Det lär hålla så det räcker. Jag gjorde så för att bära upp en rejäl limträbalk över garageportarna enligt instruktion från svenskt trä (eller vad de hette), fast jag hade nog 120-regel iofs. Men de bär nog en hel del mer än i ditt fall med altantak.
Limma och skruva får det bli och spackla över skruvhålen med lim och spån, eller plastik trä. Allt skall målas svart fasadlasyr.
Tack för tips!
Lite återkoppling!
En bild på den gamla limträbalken som även börjat gå isär i limningen.
Blev en hel del meck pga att 45x70 reglarna hade rundade hörn. Då jag saknar planhyvel så fyllde jag spåren som uppstod mellan reglarna med utefog i flera omgångar. Nu återstår en andra strykning med svart lasyr, eller ev en tredje om vitgrunden fortfarande lyser igenom. Alltihop gick på drygt 200kr
Tack till "thomasx" för ett bra förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på den gamla limträbalken som även börjat gå isär i limningen.
Blev en hel del meck pga att 45x70 reglarna hade rundade hörn. Då jag saknar planhyvel så fyllde jag spåren som uppstod mellan reglarna med utefog i flera omgångar. Nu återstår en andra strykning med svart lasyr, eller ev en tredje om vitgrunden fortfarande lyser igenom. Alltihop gick på drygt 200kr
Tack till "thomasx" för ett bra förslag.
Klicka här för att svara