Hej.
Har rivit ut golvet på vår punschveranda eller vad man ska kalla det och tänkte nu göra nån form av renovering.

Som isolering har man använt torv, känns som det kanske inte är jätteenkelt att hitta idag, vill gärna renovera så tidsenligt det går men samtidigt så finns det ekonomi och bekvämlighet med i kalkylen.
Jag tänkte helt enkelt börja med att fylla den yttre oisolerade delen med vanlig stenull.
Men ska jag ha någon form av papp i botten eller kan man lägga det direkt på?
Det går 2 värmerör i stål genom torven, jag funderade på om man skulle våga skarva in där till elementet jag tänkt placera i rummet, eller ska man försöka dra det ovan golvet från rummet bredvid tycker ni?

Sen tänkte jag för att bygga lite lägga golvspån som jag har liggandes och sedan ett vanligt furugolv.

Något jag bör tänka på?

Tar gärna emot förslag och idéer

MVH/

20150917_203950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inget input om själva renoveringen, men hoppas verkligen att du tänker använda den till sitt rätta syfte - att dricka punsch!

• Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Ingen med lite mer input.
Är ju i stort sett helt okunnig när det kommer till byggande så lite tips vore uppskattat.

Satsuki
Vad skulle det vara för syfte med papp i botten? Menar, papp hindrar ju inte fukt, isolerar inte och det ser ju tätt ut i bottene så du behöver inte det för att hålla stenullen på plats...

Förstår inte riktigt konstruktionen dock, det ser ut som du har ett lager bädor underst - är det i marken, eller vad finns under? Och är det frostfritt eller är det som en glasveranda i gamla hus?

Är det orginalrör, eller hur gamla är de? Tänker på att om de är gamla och försvagade kanske de ger sig om man börjar dra i dem...

Jag vet inte riktigt om punchveranda är rätta benämningen.
Det som är isolerat är inuti huset det som inte sticker ut.
Rören är gamla stålrör säkert från begynnelsen 1923 men de verkar överlag va i bra kondition men jag tror jag skarvar ovan mark istället för att riskera något.

Ang pappen så tänker jag lite likadant men der order å andra sidan inte skada att lägga i botten om man skulle få för dig att riva nått utifrån nån gång eller så..

Tanken är ju att det ska isoleras bättre och i stort sett hålla samma temp som resten av huset..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.