Hej!

Jag ska under vintern börja inreda min källare och jag funderar en del på hur jag bör göra.

Förutsättningarna för källaren är dessa:
Huset dränerades om förra våren med isodrän.
Ståhöjden i källaren är 222 cm.
Jag vill ha vattenburen golvvärme, och samtliga väggar är helt kala, dvs inget material på dessa förutom färg som jag ska slipa bort.
Det är ingen isolering under plattan.
Taket i källaren består av plyfa med en väldigt grov struktur som inte blir snygg att bredspackla och måla (redan provat i en del av källaren, kanske bara handhavandefel från mig :)).
Jag vill göra allt för att spara så mycket av höjden som möjligt.
Övergolvet är inte bestämt än om det skall vara klinkers eller träbaserat.

Med taket har jag tänkt riva ner plyfan och sätta gips samt spottar.
Väggar har jag tänkt regla ut med stålreglar och sedan dubbla gipsskivor.
Men nu till min fundering och det har med golvet att göra.
Jag har tre alternativ. Det ena är att lägga 30 eller 50 mm spårad frigolit direkt på golvet (har i övriga huset LK:s system, http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-sparskiva-eps-30mm-16-ror/).
Det andra alternativet är om man skall komplettera och lägga platonmatta under?
Det tredje alternativet är att strunta i isoleringen och bara lägga platonmatta och golvvärmen på denna, vilket verkar kunna vara ett alternativ enligt Isola.
Någon som erfarenhet av det ena eller andra? Räcker det med isolerskiva direkt på golvet? Bör jag komplettera med platonmatta? Eller strunta i isolerskiva helt och hållet och bara ha platonmatta?

Tack på förhand!

Jag använd LKs 16 mm eps skivor m 12 slang. Har lagt det på 1/4 av Källaren. Oisolerad platta. Ser ingen ökad energiförbrukning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.