Hej,
Under besiktningen klagades det på att listorna gick ända ner i fönsterblecken och att dessa behövdes sågas av. Detta gällde även någon dörr, så här ser det ut.
Frågan är nu, kan jag såga detta på plats men ändå få det jämnt och fint ex med en Multi-Cutter

Eller måste man plocka ner listorna och såga dem i geringlåda? Vilket håll ska det vinklas? Misstanken är att spetsen ska vara utåt så att vattnet rinner av rätt? Hur många grader?
Under besiktningen klagades det på att listorna gick ända ner i fönsterblecken och att dessa behövdes sågas av. Detta gällde även någon dörr, så här ser det ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är nu, kan jag såga detta på plats men ändå få det jämnt och fint ex med en Multi-Cutter

Eller måste man plocka ner listorna och såga dem i geringlåda? Vilket håll ska det vinklas? Misstanken är att spetsen ska vara utåt så att vattnet rinner av rätt? Hur många grader?
Aha, så vad du menar är att jag kan lägga någon typ av bit på fönsterblecket som är 5-10 mm högt och sen såga efter detta? Då får man anta att fönsterbleck ligger med samma vinkel. Det är ganska många fönster som behöver fixas.thomas33 skrev:
Jag har inte använt sådant verktyg tidigare, finns det inte risk att man sågar i fönster eller det som ligger bakom listan?
Bäst och enklast är att du följer fönsterbleckets lutning som tomas33 föreslår. Annars är det enklast att du tillverkar dig en kloss med rätt gradantal och rätt avstånd från fönsterblecket som du kan låta bladet på multicuttern följa. Men jag hade som sagt lagt snitt som följer blecket.
Multicuttern är lätt att använda och det är inga problem att göra snitt nära fönstret. Men testa maskinen på någon oviktig träbit först är väl ett hett tips.
Lägg gärna på några kronor och köp GOP 300 SCE istället för den 250 som du bifogade bild på. 300:an har snabbfäste för att byta bladen och det är guld värt att slippa fippla med en insexnyckel. Man byter ofta mellan olika blad på en sådan maskin nämligen.
Multicuttern är lätt att använda och det är inga problem att göra snitt nära fönstret. Men testa maskinen på någon oviktig träbit först är väl ett hett tips.
Lägg gärna på några kronor och köp GOP 300 SCE istället för den 250 som du bifogade bild på. 300:an har snabbfäste för att byta bladen och det är guld värt att slippa fippla med en insexnyckel. Man byter ofta mellan olika blad på en sådan maskin nämligen.
Då gör jag så.mexitegel skrev:Bäst och enklast är att du följer fönsterbleckets lutning som tomas33 föreslår. Annars är det enklast att du tillverkar dig en kloss med rätt gradantal och rätt avstånd från fönsterblecket som du kan låta bladet på multicuttern följa. Men jag hade som sagt lagt snitt som följer blecket.
Egentligen ville jag ha en Bosch multi-cutter med 14.4V batteri efter som jag har skruvdragare inom samma serie men det verkar inte finnas och sladd driven är säkert starkare och bättre oavsett.
Jo, den finns i 14,4v sladdlöst. Heter Bosch Multi-Cutter GOP 14,4 V-EC men det verkar som att det bara går att få tag i 18V versionen i Sverige av någon anledning. Hittade dock 14,4 versionen på ebay.com
För egen del är jag en förespråkare av sladdmaskiner generellt utom skruvdragare. Det tar inte många minuter extra att dra fram en sladd när man ändå håller på att släpa fram alla verktyg. Dessutom har man då tillgång till obegränsad energimängd
Jag köpte mig själv en 300 SCE nu i somras när jag renoverade några av våra fönster och jag är helnöjd. Dessutom ser ser våra fönster identiska ut med dina. Är det SP-fönster du har ?
För egen del är jag en förespråkare av sladdmaskiner generellt utom skruvdragare. Det tar inte många minuter extra att dra fram en sladd när man ändå håller på att släpa fram alla verktyg. Dessutom har man då tillgång till obegränsad energimängd
Jag köpte mig själv en 300 SCE nu i somras när jag renoverade några av våra fönster och jag är helnöjd. Dessutom ser ser våra fönster identiska ut med dina. Är det SP-fönster du har ?
Tror du fått de tips du behöver vad gäller genomförande. Men detta kan jag skriva under på. Jag köpte 250, trodde inte jag skulle använda multiverktyget så fasligt mycket. Men det gör jag och insexnyckeln är framme ganska ofta 😞mexitegel skrev:
Jag tänkte först precis som varmkorv, men så slumpade det sig så att jag fick låna en multicutter med snabbfäste (en Co-tech) och då insåg jag hur smidigt det var. Hade jag inte lånat den där, så hade jag troligen haft en 250 idag.
Klicka här för att svara