Skulle gissa på gammal drivved av gran.. Annars kan du väl råsåga en gran och torka den i solen i 40 år, så tror jag du får det du söker 
Skämt åsido så såg det ut som det stått där i 100 år, riktigt fint!
Att "tillverka" dylika bräder tror jag inte går.
Skämt åsido så såg det ut som det stått där i 100 år, riktigt fint!
Att "tillverka" dylika bräder tror jag inte går.
Alla ramsågar sågar på detta viset innan det kantas!ichgary skrev:
Ring första bästa bonde i närheten av var du bor, fråga om han har en solosåg, eller känner någon som har det.
Annars får du komma till Dalarna, här sågas det fortfarande på vissa sågar med ram, går lika bra med vilken klingsåg som helst för den delen.
Annars får du komma till Dalarna, här sågas det fortfarande på vissa sågar med ram, går lika bra med vilken klingsåg som helst för den delen.
Järnvitriol om du vill ha det "grådassigt"
Neutral olja om du vill att det skall åldras och ändra färg.
Bruten olja om du vill ha kulör eller nyansskillnader.
Grundolja och lasyr om du vill ha det "målat" då syns ådringen beroende på hur många lager du stryker lasyren med.
Täckfärg blir inte alltid så snyggt på okantat! Med täckfärg så menar jag en akrylat eller alkyd.
Det finns många varianter, själv hade jag nog valt att grundolja neutralt och en lätt bruten lasyr åt mörkbrunt eller svart! Byggmax har en prisvärd, Midun svartlasyr, runt 800:- för 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... många bra tillverkare finns det!
Midun på byggmax tillverkas av någon av dessa mera kända märken, så den är oftast inget skräp, den håller en mer än okej kvalité på de produkter jag testat!
Bara på skoj brukar jag köpa olika sorters färg vid olika bygghandlare, de flesta färghandlare håller sig oftast med bra varor!
Neutral olja om du vill att det skall åldras och ändra färg.
Bruten olja om du vill ha kulör eller nyansskillnader.
Grundolja och lasyr om du vill ha det "målat" då syns ådringen beroende på hur många lager du stryker lasyren med.
Täckfärg blir inte alltid så snyggt på okantat! Med täckfärg så menar jag en akrylat eller alkyd.
Det finns många varianter, själv hade jag nog valt att grundolja neutralt och en lätt bruten lasyr åt mörkbrunt eller svart! Byggmax har en prisvärd, Midun svartlasyr, runt 800:- för 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... många bra tillverkare finns det!
Midun på byggmax tillverkas av någon av dessa mera kända märken, så den är oftast inget skräp, den håller en mer än okej kvalité på de produkter jag testat!
Bara på skoj brukar jag köpa olika sorters färg vid olika bygghandlare, de flesta färghandlare håller sig oftast med bra varor!
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Eller ingenting om du vill ha det likt det gamla.
Står det luftigt med möjlighet att torka upp som på din bild så funkar det, bara håll efter växtligheten så den inte täcker och bildar konstant fuktig miljö.
Roslagsmahogny är en väldigt trevlig behandling också...
Står det luftigt med möjlighet att torka upp som på din bild så funkar det, bara håll efter växtligheten så den inte täcker och bildar konstant fuktig miljö.
Roslagsmahogny är en väldigt trevlig behandling också...
Jag skulle inte haft på nån lasyr.
/ATW
Ps jag gillar roslagsmahogny men om vill hålla det lite ljusare kanske linolja funkar bra. Ds
Pps ingenting blir finast i längden så länge det står fritt och luftigt dds
/ATW
Ps jag gillar roslagsmahogny men om vill hålla det lite ljusare kanske linolja funkar bra. Ds
Pps ingenting blir finast i längden så länge det står fritt och luftigt dds
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tyvärr så möglar linoljan, det kommer att bli fullt med svartmögel som måste hållas undan, jag föredrar i vanliga fall linolja men i detta fall så kan det vara bra med en mindre nyttig,djupverkande olja!ArneTW skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ska du ha det att se ut som bilden så ska du inte ha på någonting, däremot kanske köra med högtryckstvätt för att få bort de mjuka delarna.xelirator skrev:
Oljar du så kommer det att se ut som nysågad okantad furu.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
