Vad kallas detta virke. .antar att de ej finns att köpa i vanliga bygghandeln!
kom gärna med förslag på var dessa kan köpas i uppsala /sthlm trakten. .
20150826_181552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle gissa på gammal drivved av gran.. Annars kan du väl råsåga en gran och torka den i solen i 40 år, så tror jag du får det du söker :)

Skämt åsido så såg det ut som det stått där i 100 år, riktigt fint!

Att "tillverka" dylika bräder tror jag inte går.
 
ichgary skrev:
Skulle gissa på gammal drivved av gran.. Annars kan du väl råsåga en gran och torka den i solen i 40 år, så tror jag du får det du söker :)

Skämt åsido så såg det ut som det stått där i 100 år, riktigt fint!

Att "tillverka" dylika bräder tror jag inte går.
Alla ramsågar sågar på detta viset innan det kantas!
 
Okantad fura är vad du söker
 
Ring första bästa bonde i närheten av var du bor, fråga om han har en solosåg, eller känner någon som har det.
Annars får du komma till Dalarna, här sågas det fortfarande på vissa sågar med ram, går lika bra med vilken klingsåg som helst för den delen.
 
Österbybrukssåg kanske eller Söderby såg... prova med dem
Söderby Såg Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-söderby 5, 755 97 UPPSALA

Annars så kanske han kan tipsa dig om vart du skall vända dig.
Lycka till
 
Pagno skrev:
Österbybrukssåg kanske eller Söderby såg... prova med dem
Söderby Såg Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-söderby 5, 755 97 UPPSALA

Annars så kanske han kan tipsa dig om vart du skall vända dig.
Lycka till
Okej perfekt!bor nära Österbybruk så ska ta kontakt med bägge 2. Tack för hjälpen!
 
Nu har jag fått hem 70meter okantad fura..skall man olja in de eller köra med nån bra lasyr för att skydda virket kanske?tips mottages gärna
 
Järnvitriol om du vill ha det "grådassigt"
Neutral olja om du vill att det skall åldras och ändra färg.
Bruten olja om du vill ha kulör eller nyansskillnader.
Grundolja och lasyr om du vill ha det "målat" då syns ådringen beroende på hur många lager du stryker lasyren med.
Täckfärg blir inte alltid så snyggt på okantat! Med täckfärg så menar jag en akrylat eller alkyd.
Det finns många varianter, själv hade jag nog valt att grundolja neutralt och en lätt bruten lasyr åt mörkbrunt eller svart! Byggmax har en prisvärd, Midun svartlasyr, runt 800:- för 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... många bra tillverkare finns det!
Midun på byggmax tillverkas av någon av dessa mera kända märken, så den är oftast inget skräp, den håller en mer än okej kvalité på de produkter jag testat!
Bara på skoj brukar jag köpa olika sorters färg vid olika bygghandlare, de flesta färghandlare håller sig oftast med bra varor!
 
Eller ingenting om du vill ha det likt det gamla.
Står det luftigt med möjlighet att torka upp som på din bild så funkar det, bara håll efter växtligheten så den inte täcker och bildar konstant fuktig miljö.
Roslagsmahogny är en väldigt trevlig behandling också...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klockrent svar! Jag vill ha de så att man ser ådringen och gärna ha de åt de ljusare hållet. Så grundolja och någon lasyr lär väl bli det bästa då :)
 
Jag skulle inte haft på nån lasyr.

/ATW

Ps jag gillar roslagsmahogny men om vill hålla det lite ljusare kanske linolja funkar bra. Ds
Pps ingenting blir finast i längden så länge det står fritt och luftigt dds
 
Redigerat:
ArneTW skrev:
Jag skulle inte haft på nån lasyr.

/ATW

Ps jag gillar roslagsmahogny men om vill hålla det lite ljusare kanske linolja funkar bra. Ds
Pps ingenting blir finast i längden så länge det står fritt och luftigt dds
Tyvärr så möglar linoljan, det kommer att bli fullt med svartmögel som måste hållas undan, jag föredrar i vanliga fall linolja men i detta fall så kan det vara bra med en mindre nyttig,djupverkande olja!
 
xelirator skrev:
Nu har jag fått hem 70meter okantad fura..skall man olja in de eller köra med nån bra lasyr för att skydda virket kanske?tips mottages gärna
Ska du ha det att se ut som bilden så ska du inte ha på någonting, däremot kanske köra med högtryckstvätt för att få bort de mjuka delarna.

Oljar du så kommer det att se ut som nysågad okantad furu.

Protte
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.