P
Har börjat lägga golvet men det är helt omöjligt att få ihop dem helt, blir en glipa på 1-2 mm mellan skivorna hur mycket jag än tar i. Ska det inte gå att få ihop dem helt?

Du har inte lagt dom uppochner ?

P
Nej då. Texten this side down är nedåt.

Ta en kloss på en ca 30cm o knacka med hammaren, sen när du får en liten bit spånskiva över med spont så kan du ta det o knacka med istället (för att det skyddar sponten bättre).

Ibland blir det en liten glipa, inte mkt o bry sig om, huvudsaken att du har lim ordentligt så att det trycker upp lite.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Ska prova på nästa rad. Man är ju lite rädd att skada sponten för då lär det ju bli ännu svårare med raden efter.

Peter_K skrev:
Nej då. Texten this side down är nedåt.
Själv bytte jag fabrikat på skivor mellan två rum. Hade då lagt ca 40 kvm och hade mantrat "this side up" fastnaglat på hornhinnan. Efter några skivor såg jag att på de nya stod det "this side down" :)

P
Ajdå 😱

Kan blir kärvt också om reglarna inte är helt plana eller helt i nivå med varandra (också typiskt i gamla hus).
Det kan underlätta att inte skruva skruvarna i botten förrän man lagt dit skivorna runtomkring.

Ja skruva inte sista skruven närmast sponten förrän nästa skiva är på plats...

P
Kanske var det som jag gjorde fel. Nåja de skivorna går nog varken lossa eller flytta nu men det finns ju några kvar att lägga :)

Det håller bra ändå.

P
Nu är det klart. Känns stabilare och tystare än innan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
JonathanWT
  • Laddar…
Hakar på tråden lite...

Jag har samma problem, golvspån inköpta på Krauta, texten "This side down" även här, antar att det är samma fabrikat som TS.

Spånet ligger med rätt sida ner, reglarna c/c 600 avvägda med laser och ligger inom 2 mm / 2 m. Kan trots detta inte få ihop sponten helt.. bästa jag får till är 1 - 2 mm mellanrum och då slår jag för "kung och fosterland"...

Några tipps? - Det enda jag kan komma på, förutom rent fabrikationsfel, är att skivorna ej aklimatiserats tillräckligt länge i utrymmet de ska monteras ( ca 4 dagar hitills)... Provade kortare avsågade bitar och dom går ihop om än trögt..

MVH: Marcus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.