Tja,

För att underlätta dränering och snygga till lite ska en mur som går längs långsidan rivas.
Hur gör man det på bästa sätt?
Någon slags "gjutning" är gjord för att hålls ihop det hela och man fick inget bra grepp med kofot... :)

Stort tack på förhand!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Ska du sätta upp den igen?
Annars hade jag tagit en borrhammare med en plattmejsel och knackat i skarvarna mellan plattlagren. På så sätt borde man kunna skala av muren lager för lager..

En bilningshammare är förstahandsvalet. Annars är det bara att gå på med en slägga. Den där är nog ganska lätt att knacka ner. /M

Jag håller med Anders234. En alternativ lösning är grävskopa, då kan du snabbt och enkelt få upp resterna i en lastbil och köra bort dem. Det där är ändå ganska tungt.

Ska du gräva med grävare vid dräneringen? Isåfall kanske det är enklast att ta muren med grävaren då.

Muren ska inte upp! Dränering sker delvis för hand, delvis med maskin pga åtkomst. (Rivningen ska öka delarna man kommer åt med maskin...)
All right, borrhammare har jag, hur mycket "lättare" är det att bila bort? Hur mycket jobbigare att ta bort med slägga, det kanske varierar för mycket mellan enskilda murar för att kunna svara på?

Tror det blir svårt med borrhammare. Testade själv när jag skulle riva. Fick bli att köra med en riktig bilmaskin.

eroz skrev:
Muren ska inte upp! Dränering sker delvis för hand, delvis med maskin pga åtkomst. (Rivningen ska öka delarna man kommer åt med maskin...)
All right, borrhammare har jag, hur mycket "lättare" är det att bila bort? Hur mycket jobbigare att ta bort med slägga, det kanske varierar för mycket mellan enskilda murar för att kunna svara på?
Jag tror det finns en fördel att försöka "späcka" muren mellan varven, och sedan lyfta av stenarna.
Jag äger både borrhammare och bilmaskin, och i alla fall min bilmaskin är för tung för att kunna bila horisontellt i någon större omfattning, så det var därför jag föreslog borrhammare.

Dock så kan ju muren vara "armerad" vertikalt, och då får du nog antagligen ta till en slägga eller liknande och se om du kan knäcka betongen så armeringen lösgörs.

Jag håller med din sista punkt också, det varierar per mur. Vi hade en stentrappa vars ena sida var väldigt lätt att knacka isär, men vi har också haft delar av en mur som har varit av skyddsrumsklass :)

Stor slägga om det inte är något du behöver vara rädd om. Dessutom är det manligt!

All right, jag har inte sett och tror inte det är någon armering i. Jag ska testa borrhammaren i eftermiddag för att se vilken skada jag kan åsamka. Slägga får bli komplement.

Tack för all input!

Jag skulle försöka dra omkull den med bil. Fäster du ett rep vid översta varvet så får du ett ganska stort böjmoment vid murfoten och kan dra ned muren.
Då ligger den där och kan fraktas bort i större bitar.

Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle försöka dra omkull den med bil. Fäster du ett rep vid översta varvet så får du ett ganska stort böjmoment vid murfoten och kan dra ned muren.
Då ligger den där och kan fraktas bort i större bitar.
Rigga upp mobilkameran. Jag har aldrig sett någon slita loss dragkroken och dra hela bilen sne, men det skulle vara kul att ha på film :).

• Gilla
Hindergarden och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Rigga upp mobilkameran. Jag har aldrig sett någon slita loss dragkroken och dra hela bilen sne, men det skulle vara kul att ha på film :).
Va stygg du är ;)

Nej jag tror inte heller på att dra ner den. I varje fall inte med ett normalt fordon.

Jag skulle testa iaf. Jag har sett en del stödmurar som liksom bara står på underlaget av egen vikt. Då är det bara som en hög med tegel. Det kan vara lätt. Med kameran är en bra idé ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.