Ja då kommer ytterligare en tråd på ämnet. Har kollat runt här och googlat en del men funnit en mängd olika svar.

Jag skall sänka taket i min bostadsrätt. Taket består idag utav betong, så min tanke är att regla upp med 45x45 cc max 1200mm och sedan sätta glespanel 28x70 med cc280mm.
Men nu till frågan, Hur hade ni valt att fästa 45x45 reglarna i taket, och hur tätt hade ni satt uppfästningen? Rummet är ca 5x3,2m men har inte bestämt än åt vilket håll reglarna skall ligga, på längden eller på tvären.
Jag har läst om allt ifrån Plugg o Skruv (Som sägs vara en riskkonstruktion vid brand) till expanderspik (Som sägs vara opålitligt) och byggbeslag av olika sorter som jag antar får fästas upp med någon av de andra 2 metoderna. Någon som har gjort detta tidigare eller har andra erfarenheter i ämnet ?

Jag hade kört med rejäla spikplugg av något kvalitetsmärke, är ju lätt att sätta några extra och större om man är orolig för hållfastheten.

Borra hål i betongtaket, sätta Fischer plugg och sedan skruv genom 45x45. Skruvarna måste vara tillräckligt långa att komma in i pluggens mjukdel. Varför ska det vara en riskkonstruktion?

A
Expander är ju alltid ett säkert både vad gäller draghållfasthet och brandtålighet. Reglarna brinner nog upp innan expandern släpper.

Man menar på att det finns risk att pluggen smälter vid brand och taket då släpper.

Varför 45x45 först? Skruva 28x70 först och fäst därefter ytterligare en tvärs för.
Har enl kompis som gjort samma operation och han använde först spikplugg och i nästa så använde han expander, ser ut som ett rör som är upp sågat.

Ett varningens ord bara, i sista rummet han gjorde så borrade han rakt genom ett gjutjärnsrör från en wc som låg ingjutet, han märkte det när det spolades i toan :/

Kolla med föreningen om det finns ritningar på el vvs antenn ja allt som kan ligga i bjälklaget

Anledningen till en 45 och sedan en 28 är att jag vill få ner taket så pass långt (har idag 2,70 i tak) och då spottarna jag tittar på kräver det utrymmet. Sen slipper jag dessutom beställa en förlängare till fläkten : )

Hur långa expanderspik skulle ni rekommendera för att fästa upp 45 regel och hur tätt bör man sätta dem ?
Det blir troligtvis 4st 5meters reglar som skall hålla 18st 3,2m 28x70 glespanel. Alternativt 5st 3.2m 45x45 som skall hålla 12st 5m 28x70. Panel som skall fästas i glespanelen kan fästas både längs med eller tvärs över glespanelen. Så jag har inte bestämt vilket alternativ det blir ännu.
Så är det någon som har synpunkter på detta vore det ju också kanon .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.