Vi ska installera bergvärme inom kort och behöver i samband med detta försäkra oss om att golvet håller för värmepumpen (250 kg på 60x60 cm yta). Till detta skulle jag gärna mottaga lite tips.

Idag sitter golvbjälkarna med c600 så tanken är att staga bjälkarna underifrån med betongplint eller liknande. Vi har nämligen en blottad bergknalle under huset och det är ca 40-50 cm avstånd från berget till bjälklaget. Berget sluttar och bjälklaget är täckt av asfaboard.

Hur gör vi detta på bästa sätt?

Hej!

Man kan ju naturligtvis gjuta en betongplint på berget, men enklast är väl att bara borra ett par hål i berget och sätta ett par varmgalvade stolpskor i hålen. Det finns ju t.om stolpskor som är justerbara i höjdled med hjälp av skruvmekanism.

Sedan någon form av stolpe upp till en grov planka e.d. liggande mot golvbjälkarna...

...asfaboarden bör tas bort ovanför den horisontella plankan, den är ju mjuk och det måste ju naturligtvis vara helt stumt där,,,

Har ni anledning att tro att ert bjälklag är klent dimensionerat? Jag har för mig att det finns en norm som säger att ett golv i bostäder ska klara 200 kg/kvm i hela rummet. 250 kg värmepump torde då inte vara några som helst problem.

Jag har för mig att en konstruktör jag talade med i ett annat ärende sa att 100 kg/kvm var normal dimensionering. Men då kan det ju såklart vara så att han tar höjd för säkfaktor medan du menar hur mycket det i själva verket klarar? Man skulle ju förstås kunna lägga en stum platta över närliggande bjälkar och på så vis sprida lasten ytterligare.

Jag vill dock ha minimal nedböjning pga. angränsande helkaklat rum så jag tycker idén med justerbara stolpskor låter intressant. Några följdfrågor:
* Vad har asfaboarden för funktion?
* Måste asfaboarden ersättas t.ex. med ny asfaboard som sätts runt stolpen och ansluter till omkringliggande asfaboard?
* Ska man ha tryckta stolpar eller duger vanligt virke (tänker på det här med organiska material i krypgrund)?
* Var kan man köpa dessa finurliga stolpskor

Tänk att vattnet i pumpen väger lika mycket som pumpen nästan. Jag fixade bergvärme o vi har 45x220plank på cc60 men ja tyckte d kändes bra o tryggt o ha nåt under pumpen så jag stämpade upp med plank. Då d nästan blir ett halvt ton som står på liten yta. Jag ville slippa va nervös när man sitter o funderar på toan bredvid pumpen ☺

Redigerat:
Nja, 200 kg/kvm är den dimensionerande faktorn - alltså det som golvet ska kunna utsättas för. Inte brottgränsen. Men detta är inget jag är vidare insatt i.

Asfaboarden är till för att hålla isoleringen på plats i bjälklaget, den inte ramlar ner.Konstruktionerna kan se lite olika ut, men poängen är att du ska sätta ditt stöd dikt an regelverket. Du behöver inte ersätta det du jackar ur för en regel under bjälklaget.

Tryckt virke är väl inte fel, stolpskor kan du köpa på närmsta bygghandel.

Notera att Karl Pedal skriver 250 kg på en yta av 60x60 cm, dvs 250 kg på 0,36 kvm... Jag skulle självklart sätta ordentligt stöd ned till berget!

Det finns några olika typer på Jula m.fl., här är en av dem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...stolpskor-och-stod/justerbar-stolpsko-340610/

Ser ut att vara bättre galv på Julas än på Biltemas motsvarighet
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/

De går inte ned i ett runt hål i lagom dimension för röret utan att man först kapar bort lite längst ned. Gör rent borrhålet i berget och få ned lite kallasfalt eller asfaltklister så får Du korrisionsskydd på den delen där varm-galven är borttagen...

Så om du har två tjocka tanter eller herrar på besök som står och pratar bredvid varandra så behöver du stämpa under menar du? I så fall skulle golvet också svikta betänkligt när en normalbyggd person hoppar på golvet, och det ska det inte göra om det är rätt konstruerat.

Missta mig inte, jag säger inte att det är fel att stämpa - särskilt inte när förutsättningarna är så goda som i TS fall.

Man gör väl skillnad på långvarig last och tillfällig last om jag inte minns fel. Och sen är det ju såklart i slutändan så att det blir de angränsande bjälkarna som tar upp lasten mellan två bjälkar oavsett om den läggs på 10x10 cm eller 60x60 (förutsatt att skivorna mellan bjälkarna håller).

Jag återkommer med färdigt resultat. Tack för hjälpen alla ni.

• Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
Ja, om de två korpulenta personerna drog in magen såpass, att fötterna fick plats inom 60 cm och de hade för avsikt att stå kvar på samma fläck och "surra" i 20 år så skulle jag nog stämpa upp:D

Jag hade flyttat :D

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.