1 997 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fräsa kant på laminatskiva eller?
Jag behöver en laminatskiva som är 68x180 cm, baksidan och båda kortsidorna kommer att gå mot vägg. Eftersom djupet blir större än standard så blir det nog en måttbeställning på IKEA. (Djupet behövs för att den ska täcka en tvättmaskin med rör bakom.)
Kruxet är att det ena hörnet är lite större än nittio grader och det andra lite mindre, Skivan behöver alltså vara svagt formad som ett parallellogram, annars blir det glipor på upp till 8-9 mm på kortsidorna och det känns lite väl stort för att bara försöka dölja med en silikonsträng. Jag misstänker att det inte går att beställa en sådan form och även om det går så är det svårt att mäta exakta mått på förhand. (Väggen är aningen ojämn och skivan ska ju inte bara passa på sin slutliga plats, den ska få plats att skjutas dit också.)
Så det känns som att jag kommer att behöva beställa en skiva som är lite för lång och sedan bearbeta ändarna lite. Cirkelsåg + tejp verkar vara rådet i diverse andra trådar. Hur pass stor risk för flisor i laminatet ger det? Förmodligen kommer jag ju att behöva finputsa någon mm här och var också. Fungerar det att köra kanten med överhandsfräs (eller handöverfräs...jag har aldrig fattat vad som är den korrekta benämningen) och hårdmetallskär och få en bra kant på laminatet?
Kruxet är att det ena hörnet är lite större än nittio grader och det andra lite mindre, Skivan behöver alltså vara svagt formad som ett parallellogram, annars blir det glipor på upp till 8-9 mm på kortsidorna och det känns lite väl stort för att bara försöka dölja med en silikonsträng. Jag misstänker att det inte går att beställa en sådan form och även om det går så är det svårt att mäta exakta mått på förhand. (Väggen är aningen ojämn och skivan ska ju inte bara passa på sin slutliga plats, den ska få plats att skjutas dit också.)
Så det känns som att jag kommer att behöva beställa en skiva som är lite för lång och sedan bearbeta ändarna lite. Cirkelsåg + tejp verkar vara rådet i diverse andra trådar. Hur pass stor risk för flisor i laminatet ger det? Förmodligen kommer jag ju att behöva finputsa någon mm här och var också. Fungerar det att köra kanten med överhandsfräs (eller handöverfräs...jag har aldrig fattat vad som är den korrekta benämningen) och hårdmetallskär och få en bra kant på laminatet?
Börja med att göra en mall av en MDF skiva för att se hur den slutliga skall se ut, som dessutom kan ligga på plats i väntan på den måttbeställda. Har du en mall kan du klara dig med ett snitt, sänksåg på skena uppifrån eller cirkelsåg mot anhåll underifrån, i varje ända om det inte går att beställa med rätta vinklar från början.
Har du en Dremel (eller liknande) så lägg på ett vattpass eller något annat långt och rak och skär genom laminatet bara först, sen skär du lite utanför samma spår med sänksåg/cireklsåg så fungerar det utan att "frasa" sönder laminatet.
En vanlig fil brukar fungera hyfsat att dra ur lite om väggen är ojämn. Dra filen neråt hela tiden bara...
En vanlig fil brukar fungera hyfsat att dra ur lite om väggen är ojämn. Dra filen neråt hela tiden bara...
Nu är skivan beställd. Som väntat gick det inte att beställa med små vinkelavvikelser. (Minsta snedsågningsmått dom kunde lägga in i sitt program var 55mm tror jag.) Så det fick bli en dm extra på längden så kan jag börja med att göra ett par testkapningar.
Klicka här för att svara