Skulle behöva lite hjälp, vad ska man göra här?

Har hjälpt till att lägga in nytt golv, osv, och förut låg det stora stenblock här. Hur och vad kan man hitta på här: alla tips mottages

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

32mm djupt

Klinkers kanske? Jag vet inte hur det funkar ur brandskyddshänseende, men det skulle kunna bli snyggt :)

I och med att det är en eldstad där så är det väl krav på något icke brännbart material. Jag hade nog lagt en mjukfog mot kanten av trägolvet (så att det kan röra sig lite), flytspacklat och lagt någon snygg klinker.

Flytspackla och sen en svart plåt kanske?

Jumos skrev:
Klinkers kanske? Jag vet inte hur det funkar ur brandskyddshänseende, men det skulle kunna bli snyggt :)

Vi har varit inne på de med, men lite tveksam till hur man ska knäck klinkers för att få den vinkel, läste att vattenkapp kan funka. Men det verkar svårt att få det riktigt bra. Då man inte kan sätta en list. För att dölja kanten mellan golv och klinkers

Krossa klinker i lämplig tjocklek, och färgskala, och "lägg pussel / klinkra" .. :)

Annat förslag är gjuta betong och polera den..

Med vänlig hälsning, Sandra

• Gilla
D09
  • Laddar…
Har varit inne på att gjuta och, men vi kom fram till att det inte blir så snyggt, om man inte färgar, vilket är svårt att få en nyans, man har ju bara ett försök på sig. Och försöka få en bra/snygg yta på de. Kan ju inte direkt slipa, då det kommer damma, alt vatten då. Men då blir det gegga istället.
Men bra idé med krossa klinkers

Edit: du har inte några bilder på de?

Redigerat:
Det finns ju snygga glas att lägga som brandskydd under kaminer, om man kan få tag i ett frostat sånt i rätt form kanske? Vilket underarbete som krävs för att det ska funka lämnar jag till de kunniga, men rent estetiskt vore det kanske en idé? Om man målar ytan under glaset i valfri kulör? Fast det blir svårt med list mot golvet där också...

Hur ser inredningen ut i övrigt? Vilka material jobbar ni med? Mässingssplåt kan ju vara ett alternativ, likaså koppar.

Det finns ju en massa alternativ. Angående list så kan du ju antingen forma en böjd metallist själv eller få en smed att göra en eller köra med mjukfog.

Klinker: Gör en mall av osb eller liknande så att att det går lätt att mäta och måtta alla kakel delar och såga med vinkelslip så kan du få till snygga böjar. Mosaik/kross/sjösten är ingen höjdare det blir för mycket fog som suger in smuts vid en kamin.

Glas: Gör en pappmall och beställ från glasmästare.

Plåt: Gör pappmal och prata med plåtslagaren. Ev måste du först fylla ut "gropen"

Spackla. Lägg mjukfog mot trät och fyll med flytspackel, borde gå att ha pigment i om du vill.

Gjuta. Betong/terazzo och slipa av,bygg ett tält av plast runt för att kontrollera dammet.

image.jpg
Skapa konto

Inga problem att såga klinkers 👍

berne88 skrev:
Har varit inne på att gjuta och, men vi kom fram till att det inte blir så snyggt, om man inte färgar, vilket är svårt att få en nyans, man har ju bara ett försök på sig. Och försöka få en bra/snygg yta på de. Kan ju inte direkt slipa, då det kommer damma, alt vatten då. Men då blir det gegga istället.
Men bra idé med krossa klinkers

Edit: du har inte några bilder på de?
Jag har sett det IRL när jag var in i nått hus (eller ja det var på två ställen, två hus) men jag har tyvärr inga bilder på det. Det var snyggt iaf :) Det ena huset hade gjort en lite bredare fog som "list" mot trägolvet.. den andra tror jag hade gjort små fyrkanter i typ svart klinker och gjort en rundad kant med hjälp av dem (innanför den var de oregelbundna/krossade bitarna) :)

Om jag stöter på en bild ska jag ha din tråd i åtanke !
Med vänlig hälsning, Sandra

Körde du med vinkelslip? Diamantklinga antar jag, jag tycker, att man får så ojämnt snitt. Med kap, att den liksom går små små fliser ut. Mot plattan om du förstår, av snittet

Körde med en Diamantsskiva och lite vatten!
Har nästan inte gått en enda flis, är rätt dyra klinkerplattor så vet inte om det har med kvalitén att göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.