7 713 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
golvproblem.. Golvet ej stum, byta ut balkar till vilken?
Jag byggde ut huset för tre år sen och allt gick bra och jag är nöjd med min jobb förutom golvet. Golvet är inte stum, skakar lite när nån som springer.
jag byggde med 220x45 balkar 60 cc alltså sen spånskivor på och parkettgolv. Och det är 4 m bred och 7,5m lång rum, ingen stöd under, utbyggnaden står på krypgrund. Så att bygga dit mittstöd blir för krångligt för det är 7,5 m lång samt om man lägger plintar mitt i krypgrunden så tänkte jag på om det skulle marken röra sig kan det bli sjunkande eller höjande på mittstöd så golvet blir inte helt rakt o slätt så där vill jag helst slippa. Så hur tycker ni att jag ska göra? Riva ut gamla
balkar o byta ut. Lägg in samma 220x45 men i 30 cc eller är det bättre med limträbalkar? Hur lång cc räcker det med limträbalkar om jag tar 225x45 limträbalkar? Eller vad har ni för idéer?
Tillägger att jag har tänkt köpa kamin till rummet också om det ska ge nåt betydelse till vad jag ska göra.
Tacksam all förslag/idéer/förklaring.
jag byggde med 220x45 balkar 60 cc alltså sen spånskivor på och parkettgolv. Och det är 4 m bred och 7,5m lång rum, ingen stöd under, utbyggnaden står på krypgrund. Så att bygga dit mittstöd blir för krångligt för det är 7,5 m lång samt om man lägger plintar mitt i krypgrunden så tänkte jag på om det skulle marken röra sig kan det bli sjunkande eller höjande på mittstöd så golvet blir inte helt rakt o slätt så där vill jag helst slippa. Så hur tycker ni att jag ska göra? Riva ut gamla
balkar o byta ut. Lägg in samma 220x45 men i 30 cc eller är det bättre med limträbalkar? Hur lång cc räcker det med limträbalkar om jag tar 225x45 limträbalkar? Eller vad har ni för idéer?
Tillägger att jag har tänkt köpa kamin till rummet också om det ska ge nåt betydelse till vad jag ska göra.
Tacksam all förslag/idéer/förklaring.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Framförallt förr så brukade man ju krysskolva (tror jag det kallas) för att öka stabiliteten.
Det är alltså rätt klena reglar som monteras diagonalt mellan bjälkarna. Dvs. en monteras i överkant på ena bjälken diagonalt ner till underkanten på nästa bjälke, och så en till tvärtom.
Det är alltså rätt klena reglar som monteras diagonalt mellan bjälkarna. Dvs. en monteras i överkant på ena bjälken diagonalt ner till underkanten på nästa bjälke, och så en till tvärtom.
cc80 här på ByggaHus har en bild som visar krysskolvning.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=93025&d=1379414858&thumb=1
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=93025&d=1379414858&thumb=1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödregel/balk under på mitten.. Och några justerbara stämpar som håller upp stödet.. stående på nått fast..? Bara spånar lite.. (Dvs om du kan ta dig in i krypgrunden och plats finnes)
..känns ju trist om du ska behöva till o riva upp golvet igen, när det nästan är helt nytt!
Men jag förstår dig, har samma problem här..ska riva upp köksgolvet här inom snar framtid.. (Kylskåpen attackerar när man går förbi)
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra
..känns ju trist om du ska behöva till o riva upp golvet igen, när det nästan är helt nytt!
Men jag förstår dig, har samma problem här..ska riva upp köksgolvet här inom snar framtid.. (Kylskåpen attackerar när man går förbi)
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Krysskolvning kan nog ge minst lika bra effekt som att gå över till limträ. Och det kanske går att lösa underifrån utan att bryta upp golvet.
OM du går över till limträ eller cc30, så kan det nog vara rätt att iallafall krysskolva också.
OM du går över till limträ eller cc30, så kan det nog vara rätt att iallafall krysskolva också.
Tycker som Snigla, stöd upp underifrån i krypgrunden, måste vara klart lättast. EN lång regel tvärs bef golvreglar.
Hur ser marken ut i krypgrunden? Gjut några fundament och sätt justerbara stämpar om du e orolig att det rör sig.
Hur ser marken ut i krypgrunden? Gjut några fundament och sätt justerbara stämpar om du e orolig att det rör sig.
Har ingen möjlighet att gå in i krypgrunden. Och golvet har hunnit sjunkit lite på mitten så därför tänkte jag ta bort bjälkarna och sätta dit nya. Men om jag ska sätta en stöd regel med justerbar stämplar, kan jag ändå inte gå in i krypgrunden o justera. Finns ju ingen väg in.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
"sjunkit på mitten" låter skumt Det borde det inte göra med den dimensioneringen.
