Hej!
Behöver råd angående en betongmur och en betongtrapp vi gjutit utomhus som vi tänkte ha puts på till sommaren. Ser nu att det börjar bli grönt på betongen ( alger antar jag). Jag tror att det kan bero på att sanden inte var tillräckligt sandig utan att jordlikt material ( organiskt) har smugit med i blandningen. Hur som helst, gjutet är gjutet och det går ju knappast att ta bort. Frågan är hur skadligt det är? Kan jag behandla ytan på något sätt innan vi har på putsen? Finns det risk att putsen trillar av eller att det gröna går igenom putsen om det råkar vara som jag befarar att betongen inte är helt igenom oorganisk?

Kanske bättre att vänta med att putsa? Avvakta nåt år och se hur det blir. Lätt att dra förhastade beslut innan man ser hur det blir.

Stefan1972 skrev:
Kanske bättre att vänta med att putsa? Avvakta nåt år och se hur det blir. Lätt att dra förhastade beslut innan man ser hur det blir.
Hmm, sant. Men förmodligen är det fortfarande grönt om ett år, eller grönare. Men det kanske bara är på ytan?

Alger växer överallt - de lever ju på solljus och vad som råkar finnas i luft (damm) och regnvatten. Det har nog inte med betongen att göra. Tvätta med högtryck eller borsta.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
svartöra skrev:
Alger växer överallt - de lever ju på solljus och vad som råkar finnas i luft (damm) och regnvatten. Det har nog inte med betongen att göra. Tvätta med högtryck eller borsta.
Okej! Tusen tack! Ska testa det!

Instämmer till fullo med "svartöra"
Kör högtryckstvätt och putsa sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.