Hej,

Vi har en ringklocka på huset som ser ut så här :

Gqzlwom.jpg
j5gFebL.jpg

Innanför väggen längst upp sitter själva boxen som ger signal när man trycker på knappen.

Problemet är att ringklockan tidvis inte gör att att det ringer i huset? Min aning är såklart de hårt åtgångna sladdarna.

Hur löser man detta? Kan man bara koppla på en ny sladd och sen dra ut den gamla och därmed få den nya på plats? Hur ska en ny sladd se ut och hur ska det görs för att slippa risk med att vädret sliter ut kabeln?

Ja, det är en bra lösning. Jag antar att ringklockan är lossad på bilden och i vanliga fall täcker rörutloppet? Lossa i så fall trådarna från ringklockan och fäst en ny kopplingsledning i denna t.ex. en 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 av denna typ

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-2000018077/

Jag använda själv samma till min ringklocka.

Jag tror mer på att kopplingsplintarna är dåligt väderskyddade på tryckknappen. Du kan ju foga runt ringklockan så det inte kommer in vatten. Alternativt isolera plintarna med något typ smältlim eller krympslang beroende på hur det ser ut.

Du kan använda nästan vilka sladdar/trådar du vill.
För att byta ut trådarna så knyter/tvinnar ihop dom nya med dom gamla, då kommer dom nya på plats samtidigt som dom gamla försvinner.
Som uv-skydd så går det att trä på ett hölje från tex ekk-kabel över trådarna, eller så flyttar du upp knappen lite.

Nej, det är egentligen problem 2, man har bara satt klockan på detta vis med någon gegga så kablarna är fullt synliga alltid. Antar att man inte hittat något att fylla upp med bakom ringklockan och fasaden och därför att det såhär.

Det vore ju bra för sladdarna och snyggare om ringklockan täckte hålet där de kommer ut. Kontrollmät också själva knappen för att se att det inte är den som glappar

snowjim skrev:
Nej, det är egentligen problem 2, man har bara satt klockan på detta vis med någon gegga så kablarna är fullt synliga alltid. Antar att man inte hittat något att fylla upp med bakom ringklockan och fasaden och därför att det såhär.
Kan du flytta upp tryckknappen så du täcker röret eller är där ett större hål under som blir synligt då? Att limma fast den är väl helt okej. Det du kan göra också är ju att foga igen rörutloppet med en utefog. Gör du detta bör du dock också foga insidan så det inte kommer in fuktig luft inifrån i röret som sedan kondenserar och samlar sig vid tryckknappen.

Det kan ju också vara läge att byta tryckknappen. En ny sådan kostar inte många kronor och det finns ju snyggare som kanske kan täcka hålet t.ex. en som är mer avlång.

Ja problemet är ju att det blir ett väldigt hål mellan knapp och själva röränden om man ska placera klockan ovanpå. Bästa hade troligen varit att köpa ny knapp, sätta den mittför röränden när tråden är bytad och fylla igen med någon typ av goja som går att riva bort om det skulle behöva bytas i framtiden.

Jag har Tec7 hemma och det ska vara någon typ av lim men risken är att man inte får loss grejerna sen om det skulle behöva bytas. Det finns också risk att det blir helt tätt vilket gör att man troligen måste täta även andra änden så som falkn säger.

Det finns alltså inget standardvis man gör när det gäller montering av ringknapp på fasad av denna typ? Man borrar inte upp stenen för att få in knappen?

snowjim skrev:
Ja problemet är ju att det blir ett väldigt hål mellan knapp och själva röränden om man ska placera klockan ovanpå. Bästa hade troligen varit att köpa ny knapp, sätta den mittför röränden när tråden är bytad och fylla igen med någon typ av goja som går att riva bort om det skulle behöva bytas i framtiden.

Jag har Tec7 hemma och det ska vara någon typ av lim men risken är att man inte får loss grejerna sen om det skulle behöva bytas. Det finns också risk att det blir helt tätt vilket gör att man troligen måste täta även andra änden så som falkn säger.

Det finns alltså inget standardvis man gör när det gäller montering av ringknapp på fasad av denna typ? Man borrar inte upp stenen för att få in knappen?
Utanpåliggande är ju mest vanligt. Den knapp du har är ju av sådan typ. Det finns ju även andra ringledningsknappar där själva kopplingsplinten ligger i väggen typ:

http://www.byggfabriken.com/sortime...product/771-102-343c4edc8f-ringledningsknapp/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.