Ja en del av dem jag sett har saknat tratten. Så som på fotot nedan.

• P8240011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och finns tratten där sitter det oftast en "falukorv" under. Något som de flesta missar p.g.a. dåligt pålästa/lata plåtslagare. T.o.m. Plannja misslyckas med detaljerna för att återskapa helheten i bild.

intro-takavvattning_05.jpg

Sophie skrev:
Det är vårt förra hus som är på bilden du bifogat lillthyra (ange gärna källan när du använder mina bilder)...
En liten parentes: Din bild finns sedan tidigare ute på Internet och även i Googles bildbank och kan därmed fritt användas illustrativt för icke-kommersiella syfte, t.ex. i detta forum. Läs om detta i återgivningsrättens kapitel i Bernkonventionen. I USA har man motsvarigheten "Fair use" som styr mycket över det publika material som finns på Internet.

Marlene: Ja man ser hur dina rännor förändrats på dessa år. Vet du eller någon annan hur aluzinken förändras med åren? Förutom vanligt smuts och beväxtning?

Och frågan om det spelar någon roll om man har lertegel eller betongpannor, ang val av takavvattning, ploppar upp i mitt huvud igen! Är säker på att jag läst det men hittar inte igen det...Någon som vet?

lillathyra skrev:
Marlene: Ja man ser hur dina rännor förändrats på dessa år. Vet du eller någon annan hur aluzinken förändras med åren? Förutom vanligt smuts och beväxtning?

Och frågan om det spelar någon roll om man har lertegel eller betongpannor, ang val av takavvattning, ploppar upp i mitt huvud igen! Är säker på att jag läst det men hittar inte igen det...Någon som vet?
En aspekt är att betongpannor oftast "släpper" ifrån sig partiklar när de påverkas av våra sura regn. Det samlas isf "sand" i hängrännorna.

Marlene Eskilsson skrev:
....Vi tror att vi ska måla den i fasadens färg, kanske nästa år.
Var för skaffa er en massa extra jobb och underhåll? Personligen tycker jag att det är snyggt med metallers naturliga....kommer inte på ordet i skrivande stund heter det platina? ;)

Snyggt som det är, låt dem va!

Jo, för att vi tycker att det är så snyggt när plåtarbetena inte syns utan smälter in i det som finns bakom - fasaden eller taket. Det är helt OK med zinkfärg, men ännu snyggare med fasadens färg ;) ... i alla fall på vårt hus.

Du menar nog patina.

Lillathyra: Jag tror att aluzinken mer håller sig likadan hela tiden. Först var jag förskräckt när vi hade satt upp vår titanzink och den var så blank. Men det försvann som tur var. Nu är den finare när den är matt och mörkare. Aluzinken är mer matt från början och jag tror att den håller sig så konstant. Bifogar en bild på några hus som jag tror har aluzink på både tak och takavvattning.

• aluzink.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående utforminigen på rör, de mer "skarpa" rörböjarna är av äldre modell och är handgjorda. De mer mjuka "falukorvarna" är fabriksgjorda och för kund är (som alltid) hadgjorda saker alltid dyrare, därav dominerar de marknaden. Du kan bege dig till en plåtslagare så slår han ihop rörvinklar ala gammal stil till dig men det kostar därefter.

Angånde aluzink, är det bara en beläggning på plåten som tyvärr visat sig väldigt dålig. Minsta lilla repa på plåten startar rostangrepp. Mitt råd till er som funderar på aluzink, välj liknande silverfärgad stålplåt som kan bättringmålas på eventuella revor.

/plåtslagar´n

Hej Marlene!
Vi är jätte intresserade av eran lösning på hängrännor och stuprör i Titanzink. Vem levererade dessa till er? Vi vill gärna komma i kontakt med dem.
Mvh
Per

Vår plåtslagare gjorde dem åt oss. Bror Mårtensson på BM Plåt i Lomma. Han är duktig på byggnadsvård.

Marlen Eskilsson skrev:
Aluzink är en "ny" egen typ av plåt (inte samma som titanzink) och tillhör inte någon av de jag räknar upp innan. Aluzink behöver inte målas för att få rostskydd.

Titanzink behöver inte målas, aluzink behöver inte målas, men galvad stålplåt behöver målas.

Vi valde titanzink till vårt hus, för vi ville ha gammaldags plåt och kunde inte bestämma oss om vi ville ha målad eller inte. Här är en bild på våra plåtarbeten i titanzink. Den första bilden är på hur det såg ut när den var nyss monterad, 2007. Den andra bilden är på hur det ser ut idag. Vi tror att vi ska måla den i fasadens färg, kanske nästa år.
Hej Marlene,
Vilket fabrikat använde ni till ert hus? Tror jag vill ha Titanzink med skarpa vinklar, hittar ej...
Mvh,
Jakob

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.