Fick nu svar från styrelsen, de verkar vilja att jag skall använda cellulosafiber.... Men den har väll bara en livslängd på 20-30 är och mit goöv har jag som ambition att leva längre än så.

Mineralull borde väll inte vara ett isue när vi pratar mellanbjälklag mellan två våningar? Förstår problemen på vinden, men det är ju inte mitt Case. Och så är ju taket isolerat med mineralull...

Hur borde jag argumentera/tänka? Återigen tack för all hjälp!

verkar vilja?

kräver dem de så be om det skriftligt.

annars kör på med mineralull, billigast!

Inte helt tydligt än, jagar dem. Problemet är att jag var naiv och beställde material som kommer på fredag, kanske kan jag avbeställa.

Men om det är ett krav, bör jag ta skriftligt och acceptera eller skall jag försöka argumentera vidare för minerallullen?

Varför skulle den bara ha en livslängd på 20-30 år? Ser ingen anledning till att det skulle hålla sämre än mineralull. Är det inte tort mår ingen isolering bra.

Cellulosa är tyngre och kompaktare, dvs dämpar bättre (både ljud och drag), och är fuktmässigt mindre förändring från nuvarande konstruktion, så föreningen har en poäng.

jag tror inte de kan kräva det, vad står i föreningens stadgar? gissar att det inte finns något skrivet om vilket isoleringsmaterial som ska användas.
jag skulle nog prata med styrelsen omgående och berätta att du redan beställt mineralull, jag har svårt att tro att de sätter sig på tvären...

jag är även lite förvånad att styrelsen har koll på olika typer av isoleringar...

Vilka snabba svar! Tack!

Efter googlande var det, det jag hittade. Och även ett argument som använts av mineralull, dvs håller lika länge som konstruktionen. Skall kolla om jag hittar sidorna :)

Jo vist är det en påäng, men i det här fallet blir den väll nästan lite för teoretisk, för skall det verkligen vara ett isue mellan två uppvärmda våningsplan?

Nej inget i stadgarna, men bjälklaget är väll föreningens ansvar och därmed behöver jag väll deras godkännande för all förändring, eller tänker jag fel?

Här kommer en länk:http://www.efvccc.com/4yDqRdpo/

Vill ju inte att det behöver påfylnad. Har ett bjälklaget på cc40, ja det blir ju en jävla massa håll i framtiden för att fylla på. Vill ju att ekstavsparketen som jag tänker lägga skall hålla länge...

Eller tänker jag fel?

Vad står det i era stadgar om bjälklag? Är det inte föreningen som "äger" bjälklaget och därmed isoleringen?

Jag vill minnas att när det blev en vattenskada i en lägenhet i min förening stod föreningen för bytet av isoleringen och medlemmen för reparationen av ytskiktet (även om det var samma byggfirma som gjorde hela jobbet).

Det är så jag tolkar det med.

För att göra en kort historia av allt, så rikar jag upp bjälklaget för att kunna lägga nytt golv. Och när jag ändå är igång vill jag försöka åtgärde de problem med kallt golv som finns. Det är uppenbart när isoleringen är borta att det blåser raktigenom isoleringen. Så fick hjälp här med vad jag kunde göra och provtryckte styrelsen om att få göra det. Nu verkar det som att jag kan köra på med ursprungsplanen, så tack alla =)

arkTecko, om jag förstog dig rätt så förespråkar du cellulosaisolering? tror du att det är någon större risk med minerall ull?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.