Ska sätta upp fästen för att hänga en kajak utomhus på garageväggen. Kajaken väger ca 30 kg och kommer att hänga i två nylonremmar (tänk säkerhetsbälten), vikten blir ganska jämt fördelad på respektive rem. Remmen fästs i väggen med en rejäl skruv genom en öljett.
Garageväggen har liggande träpanel (28 mm) och jag behöver ett avstånd på ca 150 cm mellan remmarna, dvs jag kan inte skruva i reglarna. Till frågan: håller det att sätta skruven direkt i panelen eller behöver jag förstärka på något sätt? I så fall hur?
Garageväggen har liggande träpanel (28 mm) och jag behöver ett avstånd på ca 150 cm mellan remmarna, dvs jag kan inte skruva i reglarna. Till frågan: håller det att sätta skruven direkt i panelen eller behöver jag förstärka på något sätt? I så fall hur?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Skruva upp en 45x45 tillräckligt lång för att sitta i två reglar så kan du sätt banden kring den där det passar
Jag har en prijon havskajak 4,5m som sitter stadigt i två av de klenare banden som finns. Samma när den åker på takräcket.
https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/lastsurrning-och-spännband/spännband-p28115
Vi har hängt upp kodiak på 5,1 i lättbetong också, två pluggar bara.
Jag har en prijon havskajak 4,5m som sitter stadigt i två av de klenare banden som finns. Samma när den åker på takräcket.
https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/lastsurrning-och-spännband/spännband-p28115
Vi har hängt upp kodiak på 5,1 i lättbetong också, två pluggar bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Jag har två havskajaker på garageväggen, dock ligger dom på vanliga hyllkonsoler (två per kajak) som sitter skruvade direkt i panelen. Det har hållit i 5-6 år utan problem.dubbeltumme skrev:Ska sätta upp fästen för att hänga en kajak utomhus på garageväggen. Kajaken väger ca 30 kg och kommer att hänga i två nylonremmar (tänk säkerhetsbälten), vikten blir ganska jämt fördelad på respektive rem. Remmen fästs i väggen med en rejäl skruv genom en öljett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden