Hej.
Har sökt men inte hittat något bra svar.

Har ett uppreglat trägolv som jag lagt vattenburen golvvärme på. EPS-skivor s250 så de är hårda och hållbara, aluminium golvvärmeplåtar.
Ska sätta klinker i hallen.
Ska ha flexibelt fix och fog. Inga konstigheter med det.
Har köpt golvvärmen från Termeco och de sade först att det var ok att sätta fix direkt på plåtarna.

MEN.
Rörisen som kopplade in allt sade att han sett för många såna där det spruckit och rekommenderade helst att flytspackla. Men det vill jag inte. tar för lång tid och bygger för mycket.
Då sade han golvgips 15mm, eller om jag är säker på att golvet är stabilt. Renoveringsgips 6mm.

Jag kommer använda renoveringsgipset för att inte bygga för högt golv. Blir väldans knasigt med entren annars. Kommer få en Hobbit-entré.
När jag sen sätter klinker på gipset så är det primer, flexfix, klinker och flexfog.

Problemet är hur jag ska limma fast gipset??

- Vissa säger att jag ska lägga åldersbeständig plast och limma fast gipset på den, så att hela alltet blir flytande ovanpå golvvärmen.
- Andra säger att jag ska ta normalt vattenbaserat lim och rolla ut, sen sätta fast gipsskivorna direkt på.
- Andra säger att jag ska använda Ardex S48, mao ett dyrt fix för att fästa gipsskivorna.

Jag blir inte klok på detta.
Vill handla det idag på byggmax eller bauhaus eller hornbach. Ska göra klart nu i helgen, så har inte tid att vänta på postorder eller beijer, därmed går Ardex S48 helt bort. So...
Hur skulle eller har ni gjort?

Jag har kvar lite sånt här från att jag limmade fast eps-en: http://www.bauhaus.se/golv-och-vagglim-5-l.html
Det var jämförbart med Bostiks Multi-Tac som egentligen ska användas enligt leverantören.

Tror ni det kan fungera?

Med den tiden du har tillgängligt är det väl så att både flytspackel och de andra lösningarna du tänker funkar även om allt förutom flytspacklet har risken för sprickor. Om jag tvunget varit i samma situation som dig hade jag kört lip flexicol som finns över disk hos de som säljer lip (tex fredells) men tyvärr har du lika mycket torktid där som för flytspackel

Hur kan 6mm göra att det blir en hobbit entré ? :) golvgips är väl 12mm även den?
Lägga plast ska du inte göra då kommer ju gipsen att ligga i det närmaste helt löst och fyller ingen funktion.

Ligger skivorna på 22mm golvspån? Hur är skivorna fästade i golvet?
Om du ändå inte vill göra det riktigt så kan du ju lika gärna lägga plattorna direkt på skivorna...

Flytspacklar du så är det väl ca 1 dags tork innan du kan Lägga plattorna

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Flytfix (se till att det fungerar med värmeslang och aluminium, t.ex. Kiilto flytfix) och sen golvgips på 12 mm skulle jag göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.