Hej,

Vi ska få vårt sadeltak bytt där det även kommer spikas ny råspont. Vinden räknas som kallvind, d.v.s isoleringen ligger på golvet på vinden.

Enligt takläggaren som verkar kunnig så ska man lägga duk(I detta fallet Isola D-Projekt). Den tål att gå på, den kladdar inte, det blir mindre skarvar, den är lättare att montera och den håller längre.

YAP2200(Isola Isonorm) är den vanligaste asphalt pappet på marknaden men enligt takläggaren så är det precis att den når upp till kraven, duken ska vara klart bättre.

YEP2500(Isola Isostark) är ett starkare papp som sägs hålla minst 10 år extra jämfört med YAP2200 men så är det också ganska mycket dyrare(4000 kr på hela taket).

Generellt är duken lättare att lägga men i detta fallet behöver vi inte betala något extra om vi väljer asphaltspapp.

När vi pratat med andra säljare så säger man att vi ska ha asphaltspapp på vårt tak men takläggaren lägger mycket tak året om och verkar kunniga vilket gör det svårt för oss att välja?

Duk låter bra, jag försöker själv undvika asfaltspapp så mycket som möjligt.

Jo visst låter duk bra men jag har inte kunnat hitta någon hållfast information på hur länge duk verkligen håller och det är kanske inte så konstigt med tanke på att är ganska nytt i Sverige. Det verkar dessutom finnas en rad olika konstruktioner på dukar, vissa till och med andas även om så inte är fallet med D-projekt.

Just nu lutar vi mer åt beprövat papp, man säger att dagens papp smular inte så som det gjorde förr.

Varför anser du att duk är bättre?

Om det går in fukt i taket så blir inte fukten kvar under en duk, till skillnad från papp som det kan vara dyblött under i flera veckor innan det torkat.

Jag tror man ska titta efter Dansk duk, som jag förstått det så har de använt duk mycket längre än vad vi gjort i Sverige.

Men då måste du ha en diffusionsduk och det är inte rekommenderat av någon av tillverkarna för ett hus som inte har ångspärr, d.v.s någon typ av plast eller liknande på insidan av vinden ner mot boendeområdet. Varför vet jag inte dock men annars tyckte jag också det lät bra, särskilt med tanke på att vi har lite fukt uppe på vinden redan.

All duk andas inte, det kan vara värt att känna till.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ah, jag drar likhetstecken mellan duk och diffusionsöppen duk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.