2 762 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Jacka ur väggreglar för bärlina
Hejsan!
Ska bredda dörröppningen till vardagsrummet på nedervåningen. Väggen är gjord av 45x95-reglar och är bärande.
Ska alltså plocka bort en regel på varsin sida om nuvarande dörröppning och avväxla med en 56x225 limträbalk som fälls in i reglarna.
Min fundering är dock om man kan, för att slippa använda sig av stämp, jacka ur nuvarande reglar (även de som ska tas bort) och fälla in limträbalken, och sist plocka bort de reglar som ska tas bort?
Hoppas inte min förklaring blev för luddig, fråga i så fall så försöker jag vara tydligare
Ska bredda dörröppningen till vardagsrummet på nedervåningen. Väggen är gjord av 45x95-reglar och är bärande.
Ska alltså plocka bort en regel på varsin sida om nuvarande dörröppning och avväxla med en 56x225 limträbalk som fälls in i reglarna.
Min fundering är dock om man kan, för att slippa använda sig av stämp, jacka ur nuvarande reglar (även de som ska tas bort) och fälla in limträbalken, och sist plocka bort de reglar som ska tas bort?
Hoppas inte min förklaring blev för luddig, fråga i så fall så försöker jag vara tydligare
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Urjackningen i sig försvagar iofs reglarna, torde dock inte vara ett stort problem då balken antagligen (?) kommer på plats rätt snart.
Men det borde vara lättare att stämpa upp och ta bort mittenreglarna, än att jacka ur dom på plats , sätta dit balken, och sen försöka krångla ur dom ?
Är det cc60 tror jag inte du behöver vara orolig att tillfällig ta bort stämpen medans du sätter dit balken, men om inte annat så borde du kunna "stämpa på tvären"-vrida stämpen 90 grader (om dom är 95x45 blir det då 45x95 om du förstår hur jag menar) , och flyyta dom ett par mm, så dom går fria från Balken så kan dom sitta kvar medans också
/K
Men det borde vara lättare att stämpa upp och ta bort mittenreglarna, än att jacka ur dom på plats , sätta dit balken, och sen försöka krångla ur dom ?
Är det cc60 tror jag inte du behöver vara orolig att tillfällig ta bort stämpen medans du sätter dit balken, men om inte annat så borde du kunna "stämpa på tvären"-vrida stämpen 90 grader (om dom är 95x45 blir det då 45x95 om du förstår hur jag menar) , och flyyta dom ett par mm, så dom går fria från Balken så kan dom sitta kvar medans också
/K
Klicka här för att svara