arneri68 skrev:
Inlägg #27 punkt 3. Synd att du inte tar till dig det som rekommenderas. Är inte längre säker på att fräsen är dålig utan ett klart handhavandefel.
Finns ingen anledning att ta till sådan ton i ett vänskapligt forum.
Om man ska vara kritisk så borde ts varit mer öppen i tråden han startade innan om vilket verktyg som borde användas
Flera av oss röstade på att göra uttaget med handklinga som hade gått lätt, riskfritt och med perfekt resultat

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Så vad ni säger är att en fräs för 4000 kr med 1300 w ska inte klara av att fräsa 10 mm djup fåra i MDF på en runda? Isåfall får man räkna det som handhavande fel ja.

MEN problemet med att den inte kunde hålla djupet kvarstår, där ser jag inte hur jag hade kunnat gör det bättre.

Visst hade jag kunnat såga och det var plan B men detta blev bättre då jag slapp sätta så många skruvar, nu räckte det med 4 per skåp, annars hade det blivit 8.

Kan tillägga att det exakta modellbeteckningen på fräsen är Bosch GOF 1300 CE Professional

snowjim skrev:
Så vad ni säger är att en fräs för 4000 kr med 1300 w ska inte klara av att fräsa 10 mm djup fåra i MDF på en runda? Isåfall får man räkna det som handhavande fel ja.
Ett frässtål med diametern 20 mm är i sammanhanget stort. Med tanke på att motorn inte orkade (som du skrev) var det för mycket.

Att fräsen inte höll inställt djup beror på att du avverkade för mycket. Har hänt mig också så du är inte ensam.

snowjim skrev:

MEN problemet med att den inte kunde hålla djupet kvarstår, där ser jag inte hur jag hade kunnat gör det bättre.

Visst hade jag kunnat såga och det var plan B men detta blev bättre då jag slapp sätta så många skruvar, nu räckte det med 4 per skåp, annars hade det blivit 8.

Kan tillägga att det exakta modellbeteckningen på fräsen är Bosch GOF 1300 CE Professional
Borde inte varit några problem.
Låter som att antingen slog motorn av eller matade du för fort eller så var frässtålet slött.
Min erfarenhet är dock av 1600-modellen, men jag kan inte tro att det skulle vara någon jätteskillnad förutom att man får mata lite långsammare.

arneri68 skrev:
Ett frässtål med diametern 20 mm är i sammanhanget stort. Med tanke på att motorn inte orkade (som du skrev) var det för mycket.

Att fräsen inte höll inställt djup beror på att du avverkade för mycket. Har hänt mig också så du är inte ensam.
Eller så var maskinen i dålig kondition, det var som sagt 1300 w och att jämföra den med en Mecc eller vad det nu kan vara för billighetsfräs tror jag inte på.

Hur menar du med djupet? Varför skulle fräsen ens kunna ändra djupet? För mig låter det som en kraftig felkonstruktion vilket jag tvivlar på. Jag var extra försiktig andra gången med att trycka fräsen ner utan tryckte den mot rätskivan istället men trotts det gick den ner par mm på bara 50-60 cm.

Du kan säga vad du vill men jag känner mig ganska säker på att denna maskinen hade gjort sitt. Sen kan det såklart vara möjligt att 20 mm på ett djupt på 10 mm var för mig även om jag tvivlar på det, men detta var som sagt inte ända problemet med maskinen.

sblixten skrev:
Borde inte varit några problem.
Låter som att antingen slog motorn av eller matade du för fort eller så var frässtålet slött.
Min erfarenhet är dock av 1600-modellen, men jag kan inte tro att det skulle vara någon jätteskillnad förutom att man får mata lite långsammare.
Nä man tycker ju inte det. Motorn stannade ju inte av helt men den hög till och hoppade vilket gjorde att spåret blev inte helt rakt. Jag provade köra väldigt långsamt fram över ytan i olika hastigheter men ingen större skillnad.

Men med tanke på hur maskinen såg ut så känns det som det varit något fel på den. Jag hade kunnat förvänta mig detta problem från en billighetsfräs för par 100 kr men en maskin för 40000 kr ska väl ändå kunna köra 20 mm x 10 mm i MDF utan några större problem.

Tänkte på denna tråden idag då jag fräste 16mm djupa spår med 20mm frässtål.
Jag planerade för två vändor och körde 8mm första vändan.
Det var inge problem, men jag valde ändå att planera om så att jag kunde mata fortare och tog 4mm i taget efter första vändan. Detta kändes som en bättre/enklare metod och eftersom matningen gick fortare så tog det inte mycket extra tid.
Det jag försöker säga är att det är lättare att ta lite i taget som många skrivit i tråden.
Detta var dock i massiv ek.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för maskin sblixten? Antar att det kan spela roll också?

snowjim skrev:
Vad har du för maskin sblixten? Antar att det kan spela roll också?
Jag har en blå 1600.

Angående att fräsa flera gånger eller ta mycket på en gång tycker jag att man ska ha lite större perspektiv. Det enda argument jag kan se för att fräsa mycket i ett svep är att det skulle ta mer tid. På nersidan däremot finns det:
- Större risk för kast om man måste använda mer kraft för förflyttning
- Större risk för att det bränner
- Sliter på verktyget

Med tanke på hur lite tid man sparar i förhållande till den totala projekttiden, nästan oavsett vad man håller på med, ser jag väldigt liten vits med att köra allt på en gång.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.