Vi ska renovera en mindre toalett på övre plan med snedtak, där bakre väggen är bärande och bakom den finns ett ganska stort utrymme i form av en kattvind som går längs med hela långsidan på huset. En av hantverkarna som lämnat offert har föreslagit att man kan bygga en vägghängd toalett med cisternen i kattvinden för att spara plats i själva badrummet.

Min fråga är: hur blir det med kondens kring cisternen om den finns i en oisolerad kattvind? Temperaturen skiljer sig mycket mellan sommar- och vintertid (mycket kallt på vintern och mycket varmt på sommaren). Kan man isolera runt själva cisternen, inne i kattvinden?

Klart den måste isoleras, annars fryser det ju på vintern.

Ja, men hur? :) Jag har även förstått att den på något sätt ska omfattas av (samma?) tätskikt som i själva badrummet. Hur löser man det om det är en vägg mellan?

Jag byggde en infälld cistern, se bilder hur jag gick till väga här: https://1drv.ms/a/s!AtZ96a3ori0ZvGFGxDl1w5CgZ58j
Bild av ett badrum med en vägghängd toalett och infälld cistern, omgiven av vita kaklade väggar och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du säger skall tätskiktet gå in i nischen, men du behöver inte ha kakel där inne. Cisternen sätts på plats när tätskiktet torkat och täcks lämpligen med byggelementskiva (inget organiskt) som sätts i nivå med väggen runtomkring. Det är viktigt som f-n att cisternen sitter som berget, det får inte svikta för då lossnar eller knäcks kaklet! Lägg också ett litet dräneringsrör som leder ut evt läckage ut i badrummet.

Nischen är öppen upptill, men cisternen har ett lock så det blir inte fuktigt i utrymmet bakom. Jag har en klädkammare bakom, så jag behövde inte bekymra mig så mycket över frostrisk, men jag har en termostatstyrd värmefläkt till hands om vintern om det blir smällkallt (bor i Skåne).

• Gilla
Terese Holmquist
  • Laddar…
Något i den stilen borde ju gå att lösa, med tillägget att man isolerar "lådan" på baksidan av väggen också ut mot kattvinden... Tål att tänkas på. Tack för inspiration och tips! :)

Är det själva väggen som är bärande då? Det brukar ju vara reglat, så att man kan öppna väggen, så länge man inte rör reglarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.