Hejsan,

Jag har ett tegelvalv som kommer upp i golvet.... 😊

Renoveringsprojekt med exponerade träbjälkar mot ett tegelvalv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan man räkna med för bärighet i murade valv? Har ingen koll på hur många lager tegel som använts, men nuvarande bjälklag har iaf legat mot valvet 130 år eller så.

Finns det nått smart sätt att lista ut antal lager tegel och således försöka komma fram till någon form av bärighet?

Funderar på att lägga nytt bjälklag men bygghöjden ovanpå valvet är inte mer än 5-6cm. Så frågan är väl egentligen om jag helt enkelt ska fortsätta låta de nya reglarna vila på själva valvet.. Har väl inte så många alt direkt. Kommer limskruv spångolv ovanpå de nya reglarna.

Thx!

För att ens kunna börja svara på din fråga behöver man spännvidden=vägg till vägg. Tjockleken på teglet samt pilhöjden= skillnaden mellan högsta punkten och lägsta på valvet. https://goo.gl/images/dXLxyx

Intressant, några av måtten kommer jag inte åt, ex tjocklek på tegel.

Ser ut som en del stående tegel så mest troligt dubbelt tegel i valvet.

Så har det även sett ut i dom tiotal byggnader jag sett med tegelvalv.

Ok, tack. Jag lutar år att det är ganska safe om 2-3 reglar vilar på valvet.

vad är frågan egentligen? Tror du inte att det bär ditt nya golv om du låter det vara som det är eller vad? Du får ju för allt i världen inte ta bort nåt av det gamla ....

Vad pratat du om? Vad får jag inte ta bort? Gamla murkna reglar åker till förmån för nya. Som jag skev initialt så är frågan om jag helt sonika vågar fortsätta låter reglarna (de nya reglarna) vila på tegelvalvet, vilket jag lutar åt att göra eftersom det känns stabilt och de gamla reglarna har legat där i 130+år vilket talar för att det håller..

jag gissar att valvet håller för 30 ton... MINST!
eller med andra ord, du behöver inte vara orolig om du inte ser att det är trasigt, eller andra tecken på bristningar

formen som en bro/valv är ju väl beprövad genom årtusen

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
tråkigt att riva ut dom där bjälkarna

Bra, tack, då behöver jag inte oroa mig för några 100kg i personvikt som samlas runt matbordet... 😊

river du ut alla bjälkarna kanske du kan försöka få ett fack mitt över toppen på valvet, alltså inte en regel mitt på utan 30 cm ut åt vardera sida om du kör cc60 (cc600 om nån vill va petig)
då får du lite mer material i bjälkarna om du bara hade några cm på mitten..

@SBH, ja det gör ont att plocka bort gamla fina saker, de balkar dom inte är alltför murka kanske jag låter ligga kvar.

Du kan bygga en stridsvagnsverkstad på det där valvet.. :D

😁 kanske tänker om å gör traktorgarage där istället då...

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Österby skrev:
Vad pratat du om? Vad får jag inte ta bort? Gamla murkna reglar åker till förmån för nya. Som jag skev initialt så är frågan om jag helt sonika vågar fortsätta låter reglarna (de nya reglarna) vila på tegelvalvet, vilket jag lutar åt att göra eftersom det känns stabilt och de gamla reglarna har legat där i 130+år vilket talar för att det håller..
ja det lät ju nästan som du ämnade ta bort det gamla och ersätta med nytt bara för att liksom. En del gillar ju inte gammalt alls utan ska de räta upp och göra allt rakt och fint så ryker gärna det gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.