Byggahus.se

Entré-trapp - material?

1. W
    Medlem Nivå 3
    Nu har vi äntligen ett färdigbyggt nybyggt hus. Bara utsidan kvar... För stunden är den mest akuta frågan vad vi ska ha för trappsteg upp till ytterdörren.

Vi har ett vitputsat stenhus i Skåne, om det spelar någon roll. Byasten framför huset kommer möta asfalt på garageuppfarten. Vi har inte så mycket utrymme mellan hus och garage (där ytterdörren råkar befinna sig), så det kommer inte bli någon jättetrappa. Själva dörren befinner sig ca 2 trappsteg upp, men vår tanke var att bara ha ett trappsteg, så att steget in i huset liksom blir andra trappsteget. Vet inte om det ser helt tokigt ut? Hittills har vi haft en lastpall liggandes som trappsteg, och det har funkat bra höjdmässigt. Tänker att vi sparar yta genom att inte göra två trappsteg.

Först var jag inne på att låta mura trappan också av byasten i en mörkare färg. Då föreslog stenläggaren att han kunde gjuta ett trappsteg istället. När jag sen googlat runt har jag istället fastnat lite för granitsteg. För mig känns gjuten trappa osäkert - stor risk för sprickor och frostskador? Det känns som att den risken är mycket mindre med granit, men det kanske bara är jag som inte har koll?

Vilket material skulle ni rekommendera till vår entrétrappa?

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Att ha sista steget in genom dörren är sällan den bästa lösningen.

Har du en bild på hur det ser ut så kanske det är enklare att föreslå något bra?

• Laddar…
  3. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Jag har gjort en staplad trappa av tumlade block typ byasten. Absolut översta steget på samma nivå som inomhus. Gör trappan grund men bred om det är ont om plats på djupet framför dörren. Bra att kunna ställa kassen från affären bredvid dörren när man öppnar. .

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
  5. W
    Medlem Nivå 3
    Det var tydligen jag som hade missuppfattat stenläggaren lite... I och med att vi stenlägger först så kommer vi automatiskt att höja marken såpass att det räcker med ett steg upp för att vi ska vara i nivå med inomhus.

Men vad tror ni om material-val, ur rent hållfasthetsperspektiv?
    (Har tyvärr ingen bild tillgänglig just nu, och vi har nästa möte med stenkillen imorgon).

6. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Vår trappa har legat still i åtta år än så länge
    Bara staplad

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 7
    Det bör väl passa med det ni stensätter med i övrigt? Vi satte granitblock i ram och "knott" däri. Ordentlig skillnad mot lastpallen som vi haft i två år...

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Redigerat 25 sep 2016 23:16
  9. B
    Medlem Nivå 5
    Är det bara ett steg upp så är väl det enklaste att fortsätta med liknande block i trappen som i stensättningen. Annars är ju granitblocksteg snyggt, skönt att gå på (tycker jag), och bland det mest hållbara som finns: t.ex. http://www.stenbolaget.se/blocksteg-granit-ljus.html
    Om du lägger granitsteg så kom ihåg att lägga den skrovliga, flammade sidan upp (inte den släta sågade för den blir hal på vintern).