S
Stefan1972: jag är bara en lekman men jag tycker det ser ut att vara ett steg för mycket, måste ju vara hopplös att gå i. Ta bort den helt är mitt tips och gör nytt.
2 svar · 4,4k läst
·
D
DanielO8: Hej, Vad ska man tänka på när man väljer konstruktör? förstår att det idag inte finns ngn certifiering för konstruktörer, men att det är smart att välja en konstruktör som är knuten till SBR. Stämmer detta? Vad är det för ansvar och skyldigheter som gäller annars för båda parter? Är det några försäkringar, garantier jag bör kräva från konstruktörens sida? Vad händer om
0 svar · 963 läst
S
Stefan1972: Måste vara enklare med lim avsett för glas? Finns ju särskilt sådant och även om det inte är stapelvara överallt så lär nog närmaste glasmästare ha.
2 svar · 11,2k läst
·
R
RoBo: Det att man höjer gipset är ju för att få tätt vid taket som skrivs ovan eller att få en större rörelsemån för tex. parkettgolv. Har aldrig hört att det har med fukt att göra. Skall man flytspackla försöker man ju få gipset så tätt mot plattan som möjligt då det blir lättare att täta.
8 svar · 3,0k läst
P
Per i Hamrånge: Precis sådana trossbottenskivor jag menar. Finns också en tredje variant som är 6mm oljehärdad "masonit". Du kan köpa 4mm oljehärdad board i stor skiva och såga till själv. Blir billigare, men de tenderar att bli lite hängiga efter ett tag.
3 svar · 17,6k läst
fgo
fgo: plåtregel och https://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/infastningar/aquaroc-smygskiva.html för att få öppningen i rätt mått. Då har du döda material som inte rör sig speciellt mycket.
16 svar · 8,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ett vanligt bistål får du ju plats med i bruket, det räcker. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/armering/bistål-p20979
1 svar · 2,5k läst
·
S
snowjim: Köpte PU700 på Byggmax för ca 100 kr flaskan, inte billigt men vågar inte chansa på Biltema när det gäller en mur som redan kostar en hel del både pengar och jobb. En mindre konstruktion än 26 meter mur hade jag dock kunnat tänka mig testa Biltema på.
11 svar · 22,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: De längsgående "mittväggarna", vertikala på den visade ritningen, har troligen en bärande funktion. Men vi behöver mer information! Vad finns på övervåningen, och framför allt, hur är takstolarna konstruerade och dimensionerade? Plocka fram ritningar på det också, eller kryp upp och mät och fotografera, så blir det mycket lättare för dig att få ett kvalificerat omdöme!
4 svar · 3,8k läst
·
S
snowjim: Hej, När vi köpte Mexitegel till vår låga mur så sa säljaren som var stenförsäljare att vi ska använda fix för inom och utomhus bruk istället för cement? Vi ska endast använda fixen på första lager, sen limmar vi. Vad säger ni om detta? Fungerar det? Är merpriset värt det?
0 svar · 1,3k läst
E
Ernsty: Tack Claes! Precis vad jag ville höra 😀 Nu frågade jag på min lokala XL-bygg. De påstod att rödgrunden bara gav bättre vidhäftning och att det därför bara var onödigt att lägga på den under mark. Hans förslag, mot bakgrund av att det rörde sig om ett växthus med plast, var att jag skulle sätta platonmatta direkt mot lecablocken istället. Det skulle ge ett tillräckligt
4 svar · 18,1k läst
M
MoggeS: Någon som besitter någon bra lösning?
5 svar · 9,1k läst
·
P
Patrik Pacmeister Carlson: [citat] Okey vinkeljärn låter snyggt :) Hittade inget på Netnuts utom något data program? Nej vikten blir en stationär dator 2 platt skärmar typ. Tack tack så mycket :) Med vänlig hälsning patrik
5 svar · 2,9k läst
H
hul: lägg då en mjukfog mellan gipsskivorna så tätar de bra
3 svar · 1,1k läst
H
huggan: När det gäller ljud är det tre saker som gäller. Två oberoende väggstommar som du pratar om, vikt på väggen och tätning av springor. Så det bästa du ska göra är att först täta i alla vinklar innan du börjar sätta nya skivor. Även runtom fönster. Brandfog är det mest effektivaste, dock lite dyrare. Annars funkar vanlig mjukfog. Sedan smäller du upp gips i x antal lager, plyfa
2 svar · 5,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Eller förresten, hoppa över plasten helt. Isolera med t.ex. cellulosa, som klarar av att transportera fukt. Och skivor/panel som klarar av lite fukttransport.
5 svar · 2,6k läst
D
Danii KD: Tack ville bara få detta bekräftat.
2 svar · 1,1k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag har också en list för att hindra att vattnet rinner ner från väggen. Kanske något du borde fundera på att montera?
5 svar · 1,8k läst
·
R
Robin Johansson: Håller på att riva mitt fasadtegel som skall ersättas utav trä. Se bilder. Hur lagar jag detta bäst?
0 svar · 871 läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Bild [bild]
24 svar · 5,7k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Genomgående bult skulle jag använda. Om det går att efterdra.
5 svar · 3,2k läst
useless
useless: Du behöver en bricka också.
4 svar · 9,4k läst
P
Plundraren: Tack så mycket för klargörelsen Vante!
2 svar · 2,4k läst
·
P
Paxman: Jag är helt med dig i ditt resonemang eviljava, även om jag kanske tänker att puts borde stå emot elementen lite bättre än obehandlat trä. Jag minns faktiskt inte ifall firman informerade oss om att det var viktigt att måla putsen eller inte. Till saken hör att de inte varit 100%-iga i sitt utförande i flera andra delar av jobbet, så jag ville mest få forumets syn på ifall putsen
7 svar · 4,0k läst
·
Myhran
Myhran: hoppar in på denna tråden.... ska bygga lika på mitt loft men har 3500mm fritt spann till bärande vägg kortla el inte... blir golvspånskivor som golv funderar på att skruva trekantsregel på reglarna och lägga takskivor löst imellan reglarna dessa reglar blir då synliga men kortlingar skulle förstöra den iden
15 svar · 28,9k läst
·
O
SBH: [citat] nä spikarna ska hålla för två skivor. så snåla inte med spiken
3 svar · 2,7k läst
T
Thomas_Blekinge: Undrar om det verkligen är tegel som du borrat i. Bara att hålet blev så mycket större är konstigt, eller också borrar du ostadigt. Ta något lämpligt verktyg och testa om du kan skrapa av material i borrhålet för att testa väggens hårdhet.
1 svar · 1,7k läst
findus42
findus42: Undvik vinklade gångjärn så långt det går. Skruven kommer långt från gångjärnets axel och det blir mycket klenare. En list som är lika tjock som dörren bredvid löser problemet. Precis som Useless skriver. Sedan kan du mäta ut och sätta gångjärnen på kanten, eller ta enklaste vägen. Lägga dörren bredvid listen på en bänk eller ett par bockar och skruva dit ett par (2)
13 svar · 17,7k läst
·
A
arnasbo: Är det någon som har koll på vad den här typen av fuktskyddsmatta heter och när den användes? Den sitter på utsidan av våran källarvägg istället för en platonmatta. Huset är byggt 1960. Tacksam för svar! / Robin [bild]
0 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.