Byggmaterial & Byggteknik
Prosit: OK, då är det att borra med klen dimension på kakelborret för att kolla och ifall jag träffat en glipa får jag gå upp i dimension för att få i en plugg eller något annat (molly?)?
justusandersson: Det är nog ingen idealisk lösning att gå via en limträapp för att räkna ut en lämplig ståldimension. En sådan jämförelse blir alltid behäftad med fel. Stål och trä har olika egenskaper och finns i olika hållfasthetsklasser. Är man inte kunnig i byggnadskonstruktion kan man dessutom lätt bli lurad av en limträapp. Valen blir inte optimala. Om man utgår från att produkterna av
justusandersson: C24 45x195 är nog en bra idé. Den klarar betydligt större snölast. Stål är ingen universallösning. Det klarar visserligen motsvarande last vid klenare dimension men är svårare att fästa in. Vid riktigt stora spännvidder använder man ju helst limträ.
peter_sweden: Tror ni muren håller ihop eller kommer delar av den att rasa?
Arne999: Kan man använda en limfogad ekskiva till bänk i ett utekök? Syftar alltså på att den ska hålla formen år ut å in. Under tak såklart men det är ju utemiljö i övrigt så den måste ju tåla fukt och kyla. vill förövrigt ha bredare än 60cm så standardskivor går bort....
Johan-: [citat] Provade detta och det fungerade bra, tack för tipset.
ryabacken: [citat] En nackdel måste väl vara att fukt som kommer in i grunden inte dräneras ut? En annan kanske är att organiskt material hamnar under plasten?
anders07: Det är endast under de först 2-3 timmarna som det är känsligt för märken av regn. Efter det är den gångbar. Vattna med jämna mellanrum och håll den täckt med plast men lägg inte plasten mot betongen direkt innan den är helt hård (skrapa med en pinne eller nagel så märker du när ytan hårdnat).
Processengine: Jag tycker det var bra att du väckte frågan om dessa äldre gipsskivor! Jag har precis såna lite här och där i mitt hus och kunde nu snabbt få ett glädjande besked. Din asbestnoja blir på så vis till nytta för oss andra, så jag är mycket tacksam. För din egen skull så kan du ju försöka tänka att de allra flesta som jobbat med eländet faktiskt överlevt till hög ålder. Om man
StevieGee: Hej. Vi har en ca 2x1,3 meter entreklack framför ytterdötten som är upphöjd ca 20 cm. Denna är klädd i dansk sjösten som frugan inte är allt förtjust i. I samband med att vi nu byter panel vid entren tänkte vi byta ut detta mot en rå betongyta istället. Men hur? Kan någon ge mig lite idéer med tillvägagångssätt? Ska det putsas eller gjutas? (armering?) Observera att det inte går
snowjim: Tack! Körde på Finja finbetong, klacken är ca 7 cm, plus lite till kanske.
Tagg: Jag har murat upp ett utekök med hjälp av Leca. Nu vill jag sätta frostsäker kakel på lecan på den del som är ovan bänkskivan. Vad behöver jag förbereda lecan med innan man kan montera kakel? Tacksam för hjälp? Mvh Anders
Haas84: Precis, men de är svåra är att veta exakt hur kanalerna går eftersom dom böjer sig åt olika håll. Tittar man rakt upp i dosan så ser man kanalerna. Men sen går dom inte rakt ut i taket. Så man måste nästan använda sig av en regelsökare som klarar av att läsa plåt/metall så man ser vart kanalerna går. Sånt där lock blir bra att sätta på sen. Som du säger så ger betong ett
inspectah44: Hade bestämt mig för 145mm stomme utan liggande 45mm när grunden på 31,5kvm planerades. Har nu börjat fundera på om 120+45 kanske ändå är bättre. Fördel är ju något mer isolering men även installationsskiktet som jag helt glömde av då jag snöade in på 145-stomme. Minns att der var en del pyssel med plastningen runt dosor mm i garaget där jag inte har inst.skikt. Problemet är
KnockOnWood: Ta ett vanligt foder då! De finns ju i bredder från 43 till 95 mm. http://www.gsbyggvaror.se/produkter/listverk/FODER_VIT.html
sinuslinus: http://ny.tholmarks.se/sv/Maskinuthyrning/Grupp/95/Alto%2050C3VA,%20HDS%20697%20Ci Hyr en dieseldriven så får du både högt tryck och hetvatten.
Anselius: Okej. skönt att höra :thumbup: Tack för alla svar. Trevlig kväll.
Haas84: Vi vill sätta upp taklister för att få en mjukare kant eftersom väggar och tak är i olika färger, och det känns lite som boxkänsla som någon nämnde tidigare. Låter som att frigolit kanske är det bättre alternativet om man inte behöver måla dom.
Andreas_kalmar: Tycker på kameran och dokument i mobilen annars bifoga bild på datorn
BirgitS: Rakblad ska inte repa glaset, det är ju normalt att använda det när man får färgstänk på rutorna. Vi har använt en sån rakbladsskrapa man har till glaskeramik- och induktionshällar så får man ett bekvämt handtag att hålla i och det är lättare att få rakbladet i 45 graders vinkel.
hordak: Absolut, solklart! Då ändrar jag mig och gör de kortare reglarna (som går vinkelrätt mot bjälklaget) längre så de når fram till intilliggande bjälklagsreglar och fäster in dem med vinkeljärn. Tack för hjälpen! :)
pegee: Först måste du börja med att stötta upp den regelstump som hörnet hänger på. Konstruktionen är väl inte den bästa. [bild] Därefter tror jag att den enklaste lösningen med en trappa är att köpa färdiga vangstycken på ByggMax, Finns i tre eller fem steg. Enkelt att montera. Så här: [bild]
fsn: Jag har 20cm betong med grov över- och underkantsarmering. Då är det 9,5x5m utan några ytterligare stöd. En god vän har 12cm i sitt garage men en stödvägg och betydligt mindre spännvidd. Ett gjutet valv är inget man höftar till, det är en sak som måste beräknas av konstruktör, alternativt att man får konstruktionen "gratis" från leverantören av tex kvarsittande gjutform.
Oldboy: Personligen skulle jag nog använda asfapapp och fodra i de facken där det finns skarvar, istf fogmassa. Asfaboard är ju ändå träbaserade och rör sig sannolikt med fuktnivån över året.
crazytok: Vi gjorde en riktigt snygg lösning, vi satte inte in någon braskamin alls! 👍🏻😄 Vi förberedde bara för det..... vi prioriterade helt enkelt annat för dom pengarna.