Köpte hus för 3 år sedan med hopplös entretrappskonstruktion (se bilderna) som vi renoverat 2 gånger per år men nu gett upp och vill bygga något ner beständigt / underhållsfritt. Under trappen är ett källarrum.

Är inne på att bygga över konstruktionen med någon slags tralltrappa, vad har ni för kloka tankar/idéer på andra lösningar?
Grå slitna entrétrappor i sten framför ett hus, med synliga slitage och reparationsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Slitna entretrappor i sten framför hus med vit dörr och fönster, renoveringsmaterial syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker planformen på trappan är fånig, eftersom den "missar" entrédörren. Trappan kan gärna breda ut sig på sidorna, men toffelverandan bör inte sluta i luften. Innan ni bestämmer er för hur ni skall bygga om trappan, bör ni kontrollera dess stegmått i djup- och höjdled. Två gånger steghöjden plus ett stegdjup mätt i cm bör bli 60-62. Om det inte stämmer bör ni bila bort den gamla trappan innan ni bygger någon ny.

jag är bara en lekman men jag tycker det ser ut att vara ett steg för mycket, måste ju vara hopplös att gå i.
Ta bort den helt är mitt tips och gör nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.