Hej

skulle sätta upp en hylla(typ Ikea lack vägghylla) hos en vän som har flyttat in i ett gammalt tegel hus i Stockholm C, huset är från ca 1930-tal.
Glad i hågen tog jag med mig min borrhammare och 8mm borr, hade köpt fischer sx 8x65mm plugg och skruv 6x80 och tänkte att nu ska det väll sitta uppe...
Efter borrning med ca 1 / 4 av vad maskinen kan ge passar inte pluggen. Hålet är för stort. Hålet var ca 10mm stort och det var bara vitt borrdamm på golvet. Väggen är putsad och målad så man ser inte vart teglet eller fogen är.
Köpte då 10mm plugg och återvände till väggen från ….. Tryckte in 3st 10mm plugg och drog fast med skruven och hyllan satt uppe. När vi hade ställt upp 1 / 6 av böckerna böcker på hyllan börjar den tippa framåt. Väggen/pluggen håller inte.

Nu till mina frågor.
Har jag lyckas att borra i fogen och det är därför det inte håller?
Kan jag trycka in pl 600 alt. Kemankare i hålet och köra med 6mm gängstång.
Ska upp med fler hyllor i samma vägg, vågar man då köra med pluggen ovan förutsatt att man prickar teglet(rött borrdamm), tänkte om man vill göra något annat med väggen i framtiden?

Undrar om det verkligen är tegel som du borrat i. Bara att hålet blev så mycket större är konstigt, eller också borrar du ostadigt.
Ta något lämpligt verktyg och testa om du kan skrapa av material i borrhålet för att testa väggens hårdhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.