Byggmaterial & Byggteknik
fsn: Jag har 20cm betong med grov över- och underkantsarmering. Då är det 9,5x5m utan några ytterligare stöd. En god vän har 12cm i sitt garage men en stödvägg och betydligt mindre spännvidd. Ett gjutet valv är inget man höftar till, det är en sak som måste beräknas av konstruktör, alternativt att man får konstruktionen "gratis" från leverantören av tex kvarsittande gjutform.
Oldboy: Personligen skulle jag nog använda asfapapp och fodra i de facken där det finns skarvar, istf fogmassa. Asfaboard är ju ändå träbaserade och rör sig sannolikt med fuktnivån över året.
crazytok: Vi gjorde en riktigt snygg lösning, vi satte inte in någon braskamin alls! 👍🏻😄 Vi förberedde bara för det..... vi prioriterade helt enkelt annat för dom pengarna.
sinuslinus: Skruven ska gå i genom pluggen med minst 5 mm också för max hållfasthet.
hul: montera först ramen runt rummet, sedan primärer och sekundärer på korrekt c/c sedan är de bara att lägga i plattorna de sista du gör. Hålband behövs om de är större spännvidder
justusandersson: Den vanligaste användningen av uppgiften om böjmotstånd är när man skall beräkna nedböjningen. Det behövs inte i det här fallet. Du kan räkna med att spontade brädor med sammanlagda måttet 30x120 klarar spännvidden på 1200 mm utan besvärande nedböjning. Ovanpå takstolar med detta c/c brukar man ju lägga 23 mm tjock råspont.
justusandersson: Ett enkelt sätt att få reda på om någon byggnadsdetalj är rätt dimensionerad är att använda Träguiden som finns på nätet, traguiden.se. Där finns bl.a. tabeller som visar lämpliga dimensioner på takstolsdelar för olika typer av takstolar, spännvidder och snölaster. Uppsala ligger på gränsen mellan Snölastzon 1,5 och 2. Enligt Träguiden bör en takstol av W-typ med 14 °
MACA12: Tack, jo men tänkte ju se till att passa in det mot fodren runt fönstren [citat]
Stefan N: Panelskiva kanske? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/innerpanel/parlspont/panelskiva-brandens-parlspont-grundmalad/p-552110-552111?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CjwKEAjwlpbIBRCx4eT8l9W26igSJAAuQ_HGzrgem0KDokFp3X-x9wNKKvNtN1F-bWcoJ9oB0sBtKhoC_1fw_wcB
justusandersson: 42x360, 56x315, 90x270 eller 115x225 bör räcka. Om balkongen utformas så att det inte uppstår någon snölast (som då skall fångas upp av ett tak) kan man klara sig med mindre dimensioner.
hordak: Hej! Får jag fortsätta med lite funderingar kring avväxling? (Provar utan att vänta på svar): Jag ska montera vindslucka mot tak som är sänkt och tilläggsisolerat nedifrån. På vinden finns en gammal lucka kvar så platsen är given. Har sågat ur den gamla luckan ner till den nya isoleringen och finner då glespanel (endast 1 st som är i vägen för nya luckans bredd), men under denna
snowjim: Pratade med färgbutiken och de sa att även om man hittar samma färg så kommer glansen inte vara samma så det kommer synas att man målar området. Detta är som sagt en innervägg där det är uppvärmt så det bör inte vara några problem. Vi får nog köra på att låta det vara som det är och blir det ett problem i framtiden så får man täcka upp med silikat igen och sen då sätta en
Thomas_Blekinge: Går det överhuvudtaget att bygga ett garage som Attefall? Det tror jag inte.
FG: Nu vet jag inte hur väggen ser ut, men ett bättre val än frigolit är markskiva av komprimerad stenull. Det är ett material som förekommer i bullerdämpande plank. https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-38-70-3-6m.html
Allinug: Det är samma problem med sådan spik (från spikpistol) utan skalle, som byggfirmor använder när de sätter lister. Spiken börjar rosta direkt. Att måla över med vattenbaserad färg fungerar inte.
dunderbagge: Någon som känner igen detta material och om den är diffusionstät? Den är tillverkad i olika lager med en plast i mitten. Ligger bakom väggspånskiva i hus från 1969. [bild]
Mikael_L: [citat] Precis så. Och möjligen kan man sätta cc40 vid 120 skivor, men ganska onödigt är det normalt sett. Ska väggen bära något riktigt tungt (>50-100kg typ) så kan man tänka till innan och sätta extra reglar eller kortlingar på exakt rätt ställen alternativt sätta en skiva OSB eller plywood innan gipsen. Och badrumsväggar har som sagt sina helt egna regler, som man givetvis bör
Danii KD: Såg en annan på forumet som skrev detta : Jag köpte typ platon-matta på byggmax för att få ventilation mellan betongen och golvet , sedan tog jag cellplastskivor ( typ frigolit) tejpade ihop dessa skivor därefter limmade jag ihop golvspånskivor sedan laminatgolv. Jag lade distanser mellan golvlisterna och väggen så runt om i rummet har jag 5 mm mellarum mellan golvlist och vägg. Det
Autodidak1: [citat] Om det skulle vara problem är chansen störst att det luktar längs väggarna. Där finns alltid en skarv i plasten (vägg/golv). Bara fukt under plattan är inget problem, utan det är om plasten inte är OK eller om är skräp under plasten som det ger problem. Har själv bott i i hus med den lösningen var aldrig orolig en sekund, bra dränerat, bra rengjort på plattan och plasten
KnockOnWood: Ja, lev sparsamt och planera ditt liv, så kan du leva som en kung i ditt eget lilla rike på gamla dar :)
torbeno: Har fått ett uppdrag att höja barnens staket på förskolan. Det skall skydda så att inga barn springer in från en slänt och in i rutschkana typ. Det som finns idag är visst för lågt och skulle behöva höjas ca 30 cm. Hur gör jag det smidigast? Kan jag skarva på befintliga stolpar, känns som mycket jobb att gräva loss alla ur den hårt packade jorden. Dimension är 70x70 mm på
GoForIt: Fläkten lär ju inte trilla ner, men något klockrent montage känns det ju inte som. Risk finns väl att den långsiktigt påverkar innertaket, där du inte har träff. Om taket inte kan plockas ner kanske en skiva eller plåt kan fästas fullt ut, och fungera som mellanlägg?
justusandersson: Företag som håller på med balkongrenoveringar i äldre flerbostadshus använder ofta en metod som utgår från kraftiga stålprofiler som som fästs in lodrätt i fasaden på hela dess höjd. Sedan hängs balkongerna in i dessa profiler och stöds av diagonalstag som också fästs in i samma profil. Eftersom du har ett plankhus skulle det vara relativt enkelt att använda en liknande metod,
hempularen: Det finns ju färdiga lampkrokar med en fjädrande utfällbar arm. Den tror jag klarar ett större tjockleksområde. Osäker på om den bär mer än en molly.
Åsa Lund: Vet inte var du kan hitta det. Gissar att det heter "saltglaserad klinker" det du letar efter
useless: Det borde räcka att kapa den stående fyrkantsbalken 2cm för att få ner änden på den sneda delen 5cm. I värsta fall kan man kanske nöja sig med 1cm och fasa av hörnet på den sneda.