Hej,
Har ett, troligtvis enkelt, problem kring gångjärn. Jag har ett litet hobbyväxthus som ska ha en väldigt enkel dörr gjord av 25*48 läkt. Alltså, inga robusta konstruktioner här inte, och det kan säkert diskuteras materialval här men sådan är tanken. Det är inget riktigt växthus kan man väl säga.
Jag vill ha den utanpåliggande och har enbart dörrkarmens utsida att fästa i. Och jag vill inte ha hakgångjärn. Vad har jag för alternativ då? Jag har inte själv tänkt igenom detta tillräckligt känner jag och gångjärn är normalt min dödsfiende, då det aldrig slutar oms jag tänkt det. Så kloka tips och råd mottages gärna.
Kanske ska tillägga att jag inte kommer att ha möjlighet att försänka dem i karmen heller.
Tack på förhand!
Har ett, troligtvis enkelt, problem kring gångjärn. Jag har ett litet hobbyväxthus som ska ha en väldigt enkel dörr gjord av 25*48 läkt. Alltså, inga robusta konstruktioner här inte, och det kan säkert diskuteras materialval här men sådan är tanken. Det är inget riktigt växthus kan man väl säga.
Jag vill ha den utanpåliggande och har enbart dörrkarmens utsida att fästa i. Och jag vill inte ha hakgångjärn. Vad har jag för alternativ då? Jag har inte själv tänkt igenom detta tillräckligt känner jag och gångjärn är normalt min dödsfiende, då det aldrig slutar oms jag tänkt det. Så kloka tips och råd mottages gärna.
Kanske ska tillägga att jag inte kommer att ha möjlighet att försänka dem i karmen heller.
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Pianogångjärn är det du ska ha.
Och fästa på, i brist på bättre uttryck, sidan på dörren då? Alltså på de 25mm läkten består av?
Kommer jag kunna ha den vidöppen då t.ex? Det är sånt här jag inte kan se framför mig, förbannade gångjärn. Min känsla är att jag inte kan det och det skulle jag vilja kunna så jag kan ställa upp den helt.
Kommer jag kunna ha den vidöppen då t.ex? Det är sånt här jag inte kan se framför mig, förbannade gångjärn. Min känsla är att jag inte kan det och det skulle jag vilja kunna så jag kan ställa upp den helt.
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Pianogångjärnet kan du vrida 360 grader och montera, imellan, utanpå och en I skarven å en utanpå.
Har du Googel?
Har du Googel?
Nja... Om du ska ha dörren liggande utanpå karmen så kommer du inte kunna öppna dörren mer än 90 grader oavsett hur du sätter ett vanligt gångjärn. Då behöver du någon sorts dubbelledat gångjärn. Däremot kan du lösa det enkelt genom att fästa en extra regel på utsidan karmen, lika tjock som dörren. I den regeln sätter du sen gångjärnet precis som gångjärn brukar sitta. Då kan du öppna dörren 180 grader.
finns inga dåliga frågor, bara dumma svar ;-)klasses skrev:Hej,
Tack på förhand!
Som jag förstått det är du inte jättehaj på att snickra men har gett dig på att bygga ett växthus med dörr
. Precis rätt anda. Det är enda sättet att komma i gång och utvecklas mot större utmaningar.
Nåväl... till frågeställningen i TS. Spika ihop din karm och sedan passar du in dörrramen. Det absolut enklaste är att skruva fast två ledgångjärn av lämplig storlek rakt på utsidan. Du kommer kunna öppna dörren 180 grader. Det kommer se tokigt ut men fungerar utmärkt. Vill du få en parodi på inbrottsskydd kan du byta en av skruvarna mot en 6mm vagnsbult med mutter och bricka på insidan av växthuset.
Gångjärnen i rött på bilden. Tag absolut inte mer än två gångjärn. Om gångjärn inte linjerar exakt så blir det spänningar som kan dra loss grejer på bräckliga byggen. Med två kan det inte bli fel.
Mvh Findus
Nåväl... till frågeställningen i TS. Spika ihop din karm och sedan passar du in dörrramen. Det absolut enklaste är att skruva fast två ledgångjärn av lämplig storlek rakt på utsidan. Du kommer kunna öppna dörren 180 grader. Det kommer se tokigt ut men fungerar utmärkt. Vill du få en parodi på inbrottsskydd kan du byta en av skruvarna mot en 6mm vagnsbult med mutter och bricka på insidan av växthuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärnen i rött på bilden. Tag absolut inte mer än två gångjärn. Om gångjärn inte linjerar exakt så blir det spänningar som kan dra loss grejer på bräckliga byggen. Med två kan det inte bli fel.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Typ såhär, sett uppifrån....
Svart, ej ifyllt = väggar/fönster
Rött = dörrkarm
Blått = extra regel
Grönt = gångjärn
Svart, ifyllt = Dörrblad, i två olika positioner
Du kan i princip ha vilka vanliga gångjärn som helst om du gör såhär, även pianogångjärn. Det kanske till och med blir enklare om du fäster gångjärnen på utsidan dörrblad och regel, då kan du trycka dörrbladet på plats och skruva fast gångjärnets båda "flikar" samtidigt.
edit...
Varför kan man inte få upp pdf-dokument som bild och varför kan jag inte radera pdf:en när jag väl lagt upp den i inlägget...?
Svart, ej ifyllt = väggar/fönster
Rött = dörrkarm
Blått = extra regel
Grönt = gångjärn
Svart, ifyllt = Dörrblad, i två olika positioner
Du kan i princip ha vilka vanliga gångjärn som helst om du gör såhär, även pianogångjärn. Det kanske till och med blir enklare om du fäster gångjärnen på utsidan dörrblad och regel, då kan du trycka dörrbladet på plats och skruva fast gångjärnets båda "flikar" samtidigt.
Logga in
Skapa konto
edit...
Varför kan man inte få upp pdf-dokument som bild och varför kan jag inte radera pdf:en när jag väl lagt upp den i inlägget...?
Redigerat:
Funderar på om jag fattade frågan fel och krånglade till det...?
Vad menar du med "utanpåliggande"? Är det som jag ritat ovan eller är det bara att dörren ska öppna utåt?
Kom på en annan sak när jag läste findus inlägg... Om du inte är så haj på snickerier så kanske man ska nämna att om du ska snickra ihop en dörr, oavsett dimension på virket, så ska du sätta en diagonal sträva i dörramen. Om du tittar på findus bild ska de gå från övre högra till nedre vänstra hörnet. Detta gör man för att motverka att "ickegångjärnssidan" hänger sig efter ett tag.
Om denna förklaring var närmast förolämpande så ber jag om ursäkt.
Vad menar du med "utanpåliggande"? Är det som jag ritat ovan eller är det bara att dörren ska öppna utåt?
Kom på en annan sak när jag läste findus inlägg... Om du inte är så haj på snickerier så kanske man ska nämna att om du ska snickra ihop en dörr, oavsett dimension på virket, så ska du sätta en diagonal sträva i dörramen. Om du tittar på findus bild ska de gå från övre högra till nedre vänstra hörnet. Detta gör man för att motverka att "ickegångjärnssidan" hänger sig efter ett tag.
Om denna förklaring var närmast förolämpande så ber jag om ursäkt.
Redigerat:
I förhållande till de flesta andra på forumet är jag inte duktig alls, i relation till en medelsvensson är jag nog rätt okej. Förstår att frågan inte ger det intrycket dock.
Tory, din lösning skulle kunna fungera. Inte så estetiskt men det borde jag släppt för längesen och gått på funktion. Snedsträva har jag klart för mig med, har någon hängande grind på samvetet =)
Findus, jag har svårt att se att den blir utanpåliggande på det sättet du beskriver? Kanske missar något dock.
Min ursprungliga tanke var om det fanns något gångjärn likt den nedan som jag aldrig använt och som kunde fungera för ändamålet.
http://se.habo.com/MediaArchive/5a/...80&quality=100&scale=both&anchor=middlecenter
Tory, din lösning skulle kunna fungera. Inte så estetiskt men det borde jag släppt för längesen och gått på funktion. Snedsträva har jag klart för mig med, har någon hängande grind på samvetet =)
Findus, jag har svårt att se att den blir utanpåliggande på det sättet du beskriver? Kanske missar något dock.
Min ursprungliga tanke var om det fanns något gångjärn likt den nedan som jag aldrig använt och som kunde fungera för ändamålet.
http://se.habo.com/MediaArchive/5a/...80&quality=100&scale=both&anchor=middlecenter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har samma gångjärn här:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...lag/dorr-fonstergangjarn/lyftgangjarn-343431/
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...lag/dorr-fonstergangjarn/lyftgangjarn-343431/
Logga in
Skapa konto
Om dörren ska sitta utanpå väggen (som i toRy's bild) så sätter du en regel bredvid och ett 'vanligt' platt gångjärn. Antingen som på bilden, eller utanpå.
Ska dörren sitta i själva hålet (som i findu's bild) så använder du också ett vanligt platt gångjärn.
I båda fallen kommer du att kunna öppna dörren 180 grader.
Ska dörren sitta i själva hålet (som i findu's bild) så använder du också ett vanligt platt gångjärn.
I båda fallen kommer du att kunna öppna dörren 180 grader.
Undvik vinklade gångjärn så långt det går. Skruven kommer långt från gångjärnets axel och det blir mycket klenare. En list som är lika tjock som dörren bredvid löser problemet. Precis som Useless skriver. Sedan kan du mäta ut och sätta gångjärnen på kanten, eller ta enklaste vägen. Lägga dörren bredvid listen på en bänk eller ett par bockar och skruva dit ett par (2) led/platt gångjärn rakt utanpå och sedan skruva fast listen med dörren efteråt.
Mvh Findus
Mvh Findus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden