Hej,

Jag tänkte sätta en låg(4 nivåer) mur med mexitegel(om jag nu får tag på det). Min tanke är att använda lim för att få det snabbare på plats men också för att slippa fogar som inte helt sällan går sönder efter några år.

Vi kommer troligen även bygga 2 mindre pelare på 6 nivåer vid infarten.

Nackdelen med lim är kanske att ojämnheter blir svårare att hantera? Ex om omgivande miljö, klack eller liknande bara är sådär 98% rak.

Vad säger ni? Hur bör jag göra?

Lim funkar bra, PU skum sväller lite och fyller ut håligheter. Men bäst att stenarna ligger stabilt innan.

Ska du limma skulle jag kört med stenlim.

Då blir det troligen lim. Hur fungerat det när man bygger en liten mur på 30 cm, ska den byggas dubbelt, d.v.s det får inte bara vara en rad?

• Gilla
JonasP70
  • Laddar…
Jag limmande min murblock med stenlim för 4 år sedan, sitter stenhårt (haha). Man tror inte det när man lägger den vattniga strängen, men det är både smidigt och lättarbetat!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Men vad tror ni, kommer Mexitegel se okay ut limmad istället för med fog? Och hur gör man med ojämnheter? Vet redan nu att den gamla grundmuren är inte 100% perfekt, troligen inte ens 70% perfekt. Murbruk hjälper till att kompensera för detta med sin fog men jag har aldrig murat tidigare och jag misstänker att det är ganska mycket mer jobb för att få det bra?

Med stenlim blir det som att du staplat stenarna utan något mellan (utseendemässigt)

Jo precis, det har jag också förstått, det är dock svårt att tänka hur det skulle se ut med rundhuggen mexi men jag får prova stapla dem när jag väl fått dem.

Men frågan kvarstår dock, hur gör man med ojämnheter? Antar att lim inte fyller upp något egentligen så som murbruk gör.

Nackdelen med murbruk är att det inte är helt ovanligt att fogarna ser tråkiga ut efter några år.

Blev tipsad om att använda fix för inom och utom hus istället för att få bättre fäste, nackdelen är såklart priset som är typ 3 dubbla.

Köpte även 5 flaskor illbruck PU 700, får se hur långt det räcker.

snowjim skrev:
Blev tipsad om att använda fix för inom och utom hus istället för att få bättre fäste, nackdelen är såklart priset som är typ 3 dubbla.

Köpte även 5 flaskor illbruck PU 700, får se hur långt det räcker.
Jag har med framgång använt biltemas stenlim, en flaska kostar 25% mindre och innehåller 50% mer skum.
Förövrigt ett väldigt bra lim till det mesta, som trä och plast tex.

Provade byggmax fix för utom och inomhus igår och får konstatera att det blir på tok för rinnigt med standard blandningen. Stenarna vill gärna smita iväg ut över kanten. Men det var egentligen bara pelarna som var svåra, raden men sten var klart enklare, enkelt att justera också. Problemet är att får klack är så ojämn att 1 cm fog inte räcker för att få rätt lod på stenarna så muren får helt enkelt vara lite sned, precis som klacken. Tror dock ingen kommer se det :)

Kan konstatera att redan efter 40 min så sitter stenarna väldigt hårt på plats så det verkar fungera som tänkt. I detta fallet körde jag lite priming först efter som jag vet att muren suger ganska mycket.

Med den konsistens vi hade så hade det inte gått att mura flera lager, det är en sak som är säker. Vi sätter vi bara nedersta lagret med fix, sen kommer vi limma resterande.

Köpte PU700 på Byggmax för ca 100 kr flaskan, inte billigt men vågar inte chansa på Biltema när det gäller en mur som redan kostar en hel del både pengar och jobb.

En mindre konstruktion än 26 meter mur hade jag dock kunnat tänka mig testa Biltema på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.