2 634 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Plast i vägg mellan olika rum i garaget med väsentligt skild temperatur
Jag håller på och isolerar garaget. Det blir 95+45 isolering i väggarna med plast mellan 95 och 45 lagret tänkte jag.
Garaget kommer håll ca 8 grader på vintern.
Det jag funderar över nu är en iär edan isolerad vägg i garaget som delar av garaget och ett isolerat gästrum. Ska denna plastas på garagesidan, på gästrumssidan eller inte alls?
Kruxet är att i nuläget är gästrummet inte uppvärmt annat än några enstaka dagar per år och det kommer alltså vara kallare i gästrummet än garaget.
Men ca 5 år kommer dock gästrummet med största sannolikhet användas som äldsta grabbens sovrum och då hålla ca 20 grader året runt, då kommer det alltså vara kallare i garaget.
Hur ska man tänka?
Garaget kommer håll ca 8 grader på vintern.
Det jag funderar över nu är en iär edan isolerad vägg i garaget som delar av garaget och ett isolerat gästrum. Ska denna plastas på garagesidan, på gästrumssidan eller inte alls?
Kruxet är att i nuläget är gästrummet inte uppvärmt annat än några enstaka dagar per år och det kommer alltså vara kallare i gästrummet än garaget.
Men ca 5 år kommer dock gästrummet med största sannolikhet användas som äldsta grabbens sovrum och då hålla ca 20 grader året runt, då kommer det alltså vara kallare i garaget.
Hur ska man tänka?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att du skall plasta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Och plasten sätter man normalt på varma sidan
Men i det här fallet kommer ju den varma sidan de närmaste 5 åren vara garaget som håller 8 grader. Sen kommer det antagligen vara rummet som är den varan sidan som kommer hålla 20 grader. Så, på vilken sida ska plasten sitta?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller förresten, hoppa över plasten helt.
Isolera med t.ex. cellulosa, som klarar av att transportera fukt.
Och skivor/panel som klarar av lite fukttransport.
Isolera med t.ex. cellulosa, som klarar av att transportera fukt.
Och skivor/panel som klarar av lite fukttransport.
Klicka här för att svara