2 902 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Flytande databord
Medlem
· värmland
· 3 inlägg
Hej jag skulle vilja bygga ett så kallat flytande databord i mitt lilla utrymme med gipsväggar,
Men skulle vilja ha hjälp med vilken typ av fästen man ska ha?
Med vänlig hälsning patrik
Men skulle vilja ha hjälp med vilken typ av fästen man ska ha?
Hur många väggar/sidor kan du fästa i? Hur stort är utrymmet? Vad är det för reglar i väggarna, trä eller plåt? Hur ska den bärande konstruktionen se ut, vinkeljärn eller list/regel?
Generellt bär mollyplugg bra men är det träreglar på någorlunda vettiga ställen bakom hade jag nog satsat på att skruva fast utanpåliggande reglar på dem och lagt en skiva på. Eller har jag helt missförstått vad du vill göra?
Generellt bär mollyplugg bra men är det träreglar på någorlunda vettiga ställen bakom hade jag nog satsat på att skruva fast utanpåliggande reglar på dem och lagt en skiva på. Eller har jag helt missförstått vad du vill göra?
Medlem
· värmland
· 3 inlägg
tommib skrev:Hur många väggar/sidor kan du fästa i? Hur stort är utrymmet? Vad är det för reglar i väggarna, trä eller plåt? Hur ska den bärande konstruktionen se ut, vinkeljärn eller list/regel?
Det blir 3 väggar ca 125cm i bredd djup runt ca 60cm.
Det är trä reglar i väggarna den bärande delen vet jag inte riktigt.
Är det träregelväggar så har du nästan säkert 3 fästpunkter på bredden och sedan 2 på djupet om skivan är lika bred som utrymmet. Med rätt skruvar så får du god hållfasthet.
Har sett beslag där skruven som sitter i väggen skjuts in i en skena som först skruvas fast på kanten på skrivbordsskivan, ska bara komma på var jag hittat det nånstans... :screwy:
Har sett beslag där skruven som sitter i väggen skjuts in i en skena som först skruvas fast på kanten på skrivbordsskivan, ska bara komma på var jag hittat det nånstans... :screwy:
Om du har tre väggar att fästa i och ett så litet bord kan du fästa nästan hur som helst. Om du hittar NetNuts konsoller är det en snygg lösning, annars kan du köra med stålvinkelprofil (typ den här) som du borrar hål i för skruvarna vid varje regel och kapar till rätt längd. Du kanske inte kommer kunna stå på bordet men det gör man kanske inte heller.
Välkommen till forumet förresten!
Medlem
· värmland
· 3 inlägg
Okey vinkeljärn låter snyggttommib skrev:Om du har tre väggar att fästa i och ett så litet bord kan du fästa nästan hur som helst. Om du hittar NetNuts konsoller är det en snygg lösning, annars kan du köra med stålvinkelprofil (typ den här) som du borrar hål i för skruvarna vid varje regel och kapar till rätt längd. Du kanske inte kommer kunna stå på bordet men det gör man kanske inte heller.
Hittade inget på Netnuts utom något data program?
Nej vikten blir en stationär dator 2 platt skärmar typ.
Tack tack så mycket
Klicka här för att svara