K
Krypstocken: OK, tack
2 svar · 2,7k läst
·
S
SBH: [citat] har innan kört pall viss. kommer skicka en räkning till företaget. för extra personal och matrial
6 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Dubbla 45x120 blir bra som upplag.
17 svar · 10,1k läst
·
S
stugläge: Ja, det ska jag kolla. En sak jag lärt som glad amatör lätt besatt av byggnationer är att aldrig ta nåt för givet särskilt om huset dessutom har några år på nacken. Plan for the best, prepare for the worst som Churchill sa även om det var i ett mer allvarligt sammanhang!
8 svar · 5,2k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Gör hål i golvet och skruva den i sidan på golvbjälklaget
1 svar · 3,5k läst
J
justusandersson: Vajer går lika bra som stålstag.
7 svar · 3,3k läst
·
Johnny Viking
Johnny Viking: Skarvar i hörn ska du spackla med remsa av nät eller papper. Foga gör du sen precis innan målning. Du vill inte spackla hårt spackel ovan en mjuk och ofta rörlig latexfog. Du kommer få sprickor delux. Är det så att den nya väggen möter en existerande vägg du inte tänkt måla om eller tapetsera om får du väl skyddande tejp på gamla väggen och sen spackla sätt emot så snyggt du
2 svar · 3,2k läst
O
ollo: En uppdatering efter ett halvår. Nu är trappan klar :-) Blev bra och godkänt av familjen, jag skicka iväg familjen på lite semester så jag fick tid att slipa och måla. Hade jag visst från början att gamla lacken satt så hårt och la igen slippapper så fort så hade jag nog aldrig börjat ;-) blev ca 15-20 tim på slipning och olja. Före. [bild] Slipning. [bild] Flera lager lack.
6 svar · 4,1k läst
·
J
justusandersson: När jag ser planritningen är min slutsats att väggen nog är bärande. Den bär visserligen bara takstolen, men ändå. För en slutlig bedömning måste man nog upp på vinden och rota i sågspånen samt se hur takstolarna är byggda.
4 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Väggen mellan vardagsrummet och sovrum 8 är inte bärande. Det framgår av sektionen på ritningen att det endast är hjärtväggen, den längsgående väggen som avgränsar sovrummen mot allrum mm som är bärande.
3 svar · 737 läst
anders07
anders07: Ja, men perfekt!
2 svar · 942 läst
E
SBH: [citat] inte bra. knacka ner och gör om dom får betala allt extra jobb
4 svar · 1,0k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Eller två skruvar.
3 svar · 1,1k läst
·
S
snowjim: Hej, Vi håller på att bygga en mur där vi börjat med att lägga första raden med fix för att jämna ut klacken, resten av lagren är limmade. [bild] http://i.imgur.com/LdOd72K.jpg Vi har dock råkat få ganska stora hål här och där efter justering som behöver fyllas : [bild] http://i.imgur.com/5Cts7M2.jpg Tidigare har vi använt fix men jag är lite rädd för hur väl det verkligen
0 svar · 1,1k läst
T
tobbbias: All puts blir väl gammal till slut... Bara att riva ner och putsa upp nytt... Här hemma rev jag ner all löst sittande bakom tapeterna och slaskade på gipsbruk istället. Har fungerat görbra. Hus som är från 40-60 talet börjar såklart bli gamla och behöver kärlek. Putsar du upp väggarna igen så håller dem ytterligare 40-50 år.
3 svar · 947 läst
S
Stefan1972: ja du har ju två eller fler tvärgående profiler på bef vägg. Ställ två panelbitar på höjden och sen är det bara snida till nå krokar som gör att man kan haka fast panellängden. Att du lyfter upp panelbiten, skjuter in och sänker ner alltså. Då kan du när allt är ihopskruvat bara lyfta av det sen. Kanske räcker att slå in en spik som du klipper av huvudet på och bockar neråt
6 svar · 10,3k läst
·
L
Lars48: [citat] Jag säger inte att hen har rätt att göra så utan det finns ingen lag som förbinder säljaren att upplysa om felen. Så att säga om säljaren inte brättar om felen då hen inte gjort något olaglig. Sen blir det upp till köparen att bevisa att säljaren undanhållit viktig information vilket är i prinvip väldigt väldigt svårt. Om köparen kan lyckas med det då öppnas nya
19 svar · 4,6k läst
·
H
helix: Hej alla, Känner lite flex, jättelitet, kanske 0,5-1 mm på en bänkskiva vi satte fast. Fäst med många skruvar(IKEA), men ändå känner jag att det kan fixas pyttelite rörelse på något ställe om man trycker ner skivan. Funderar på att sätta någon sorts massa i den lilla springan mellan skåpstommarna och skivan, så jag kan minimera den rörelsen ännu mer på 2-3 ställen. Funderar
0 svar · 923 läst
R
Ragganof: [citat] Allt syns i släpljus, helt orelevant. Och självklart blir det en bula om man spacklar så lite.
20 svar · 16,3k läst
Åbacka
Åbacka: [citat] Nackdelen med markskivor är dock tyngden.
6 svar · 7,5k läst
·
NetNut
NetNut: Är det inga smårepor eller andra märken utan den bara är matt så kan man prova först och rengöra med t.ex utspädd ammoniak (blanda 1:10-1:20 med destillerat vatten för att undvika kalkfläckar), torka av medans den är fuktig och sedan polera med en putsduk. Blir det inte bättre eller det syns repor så man man köra med våtslippapper för sten och en excenterslip men beroende på stan
1 svar · 9,0k läst
M
magnetens: Har köpt en massa av Hecos skruv ex 5x80 5x100 och 6x120 på Byggmax med prisgaranti mot Jula då de brukar köra kampanj på Hecos STORA skruvlådor för endast 299:- ett par gånger/år Då kostar dom 270 eller nåt på Byggmax med prisgaranti :) Helt klart en bra skruv till en billig peng!
1 svar · 3,5k läst
L
Lewdis: [citat] Funderar på en list enligt detta. Tror du det blir bäst att sätta den i talet eller på väggen!
7 svar · 3,4k läst
·
M
Modig: Det går även att sätta upp innerväggar med hjälp av golv- och takskenor. Här finns en beskrivning med plåtreglar, men arbetsgången är väl ungefär densamma om du skulle vilja köra med träreglar, antar jag: http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/artiklar/g%C3%B6r-din-egen-innerv%C3%A4gg-med-pl%C3%A5treglar-4fc3a8b204bf72228b00a6f8
2 svar · 2,1k läst
J
JoggiB: Det stämmer men styrelsen är väldigt ny och det har gjorts en massa underliga dragningar under årens lopp. De ska göra en kartering men jag har inte tid att vänta in den då jag gärna vill flytta in.
15 svar · 3,0k läst
L
lasloforbes: Ja, jag måste nog putsa om hela väggarna, men på innerväggarna handlar det mer om en finputsning för att få ytan jämnare eftersom den gamla putsen tycks sitta kvar där. På ytterväggarna blir det mer grovputsning, men jag har inga avsikter att knacka ner all gammal puts om det inte behövs. Det kanske bör tilläggas att huset står på naturligt väldränerad sandgrund (gammal tallhed)
5 svar · 19,9k läst
·
I
intelligence: Precis som topic, har fyllt ut ganska stora hål med Husfix Rapid, så här 1-2 timmar senare så är det hyfsat härdat, men inte stenhårt. Måste jag vänta tills det genomhärdat innan jag smackar på nästa omgång för att fylla ut hålet, eller kan jag köra på mer nu?
0 svar · 6,3k läst
mexitegel
mexitegel: Problemet är ju att skruvarna är dragna för långt, vilket är för sent att åtgärda nu. Sandpapper är svårt att komma åt med så StefanN's tips tror jag mest på. Att slipstiftet inte är för trä lär inte spela någon roll.
10 svar · 12,7k läst
·
J
johsa01: Började med tigersåg och har sågat upp i delar, slår ut det sista med stämjärn är tanken. Är 2,40 upp så står lite dumt på stege, svårt att ta i händerna. Men jag provar matta! Stort tack
8 svar · 6,2k läst
·
S
snowjim: Tror det blir svårt att sätta några käppar i marken här MEN det borde gå att använda skruvtving och skruva fast par pinnar i befintliga sten även om de är runda i framkant(rundhuggna). Får prova det :)
5 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.