Jag har två garageportar i mitt hus. Det är dags att göra något åt dessa. En bekant till mig som är målare sa att jag ska slipa av dom lätt för att få bort allt som sitter löst och sedan olja dom. Han sa att man absolut inte skall använda lasyr.
Hur skulle ni själva göra? Alla råd är varmt välkomna.
Hur skulle ni själva göra? Alla råd är varmt välkomna.
Intressant utlåtande från en målare. 
Jag är rätt säker på att de har lackats någon gång i tidernas begynnelse så det är en gammal lack som sitter idag och har brutits ner av sol och vind.
Jag skulle renskrapa så du får bort all gammal lack och sen lacka om dem. Möjligen grunda först med olja efter lite slipning.
Jag är rätt säker på att de har lackats någon gång i tidernas begynnelse så det är en gammal lack som sitter idag och har brutits ner av sol och vind.
Jag skulle renskrapa så du får bort all gammal lack och sen lacka om dem. Möjligen grunda först med olja efter lite slipning.
Målaren menar att lasyr lägger sig som en hinna utanpå trä medan olja tränger in.T Testarn skrev:Intressant utlåtande från en målare.
Eller en sån här:Farstatjej90 skrev:
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...maskiner/borstslipmaskin-makita-9741/p-650706
Slipa rent och sedan en bra lack med UV-skydd. Exakt produkt har jag inte koll på. Troligen en båtlack med lösningsmedel (?).E Elnovis skrev:
Olja gör redan mörkare partierna mörkare och resten får en gul ton.
Olja och sedan fernissa ger en blank yta typ träbåt men fortfarande mörkare partier och en gul ton.
Kan träslaget vara teak? Vi har en liknande garageport i familjen från ungefär samma tid och den är kläd med teak. Om så finns speciell teakolja att använda. Slipa den för du lättast med maskin, du kommer nog långt med en mindre oscilerande variant.
Jag använde AI och den säger så här.D D.anne_85 skrev:
Tack för bilden! Baserat på utseendet på garageporten kan jag göra en kvalificerad bedömning:
Möjligt träslag:
Teak är ett starkt alternativ här. Här är varför:
- Färgen: Den varma, gyllenbruna tonen med inslag av mörkare ådring är typisk för teak, särskilt när den har varit utsatt för väder och fått lite patina.
- Ådring: De oregelbundna, något "fläckiga" ådringarna och det naturliga mönstret stämmer väl med teak, som ofta har en ganska livlig struktur.
- Användningsområde: Teak är vanligt förekommande i utomhusmiljöer (t.ex. portar, båtinredning, trädgårdsmöbler) på grund av dess naturliga motstånd mot fukt och röta.
🔧 Steg 1: Förberedelser och rengöring
Material du behöver:
- Skyddshandskar och skyddsglasögon
- Täckplast eller presenning (för marken)
- Trärengöring (t.ex. såpa, oxalsyra, eller specialrengöring för teak)
- Skurborste eller svamp
- Vatten och hink
- Slippapper: korn 80, 120 och ev. 180
- Slipkloss eller maskin (multislip eller excenterslip)
Så gör du:
- Skydda omgivningen: Lägg ut plast/presenning under porten så du inte får slipdamm eller rengöringsmedel på marken.
- Tvätta träet noggrant med trärengöring och vatten. Använd skurborste. Detta tar bort smuts, mögel, fett och gammalt damm. Skölj noga.
- Låt torka helt – minst 24–48 timmar i torrt väder.
🪵 Steg 2: Slipa ytan
- Börja med grovslipning (korn 80–100) för att ta bort gammal ytbehandling och jämna ut fläckar och flagor.
- Finputsning (korn 120–150) för att få en jämn och fin yta inför behandling.
- Avlägsna damm noggrant med en borste och sedan mikrofiberduk. Du kan även använda dammsugare eller tryckluft.
🛡️ Steg 3: Behandling och skydd
Teak är bäst att olja, men du kan även använda lasyr eller hårdvaxolja beroende på utseende och underhållsbehov.
Alternativ A: Teakolja (mest naturligt)
Du behöver:
- Teakolja (helst med UV-skydd, t.ex. från Woca, Cuprinol, Jotun)
- Pensel, svamp eller trasa
- Ev. slipduk (korn 240 för mellanslipning)
Så gör du:
- Applicera oljan tunt med pensel eller trasa. Jobba i sektioner.
- Låt suga in i 15–30 min.
- Torka av överskottet med ren trasa – mycket viktigt!
- Låt torka 24 timmar, gärna i torrt väder.
- Upprepa 1–2 gånger för bästa skydd.
Alternativ B: Lasyrolja med pigment (mer UV-skydd)
Om du vill behålla den gyllenbruna tonen längre utan att träet grånar, välj en pigmenterad lasyrolja i teakton.
- Exempel: Jotun Trebitt, SiOO:X, Woca Exterior Oil med pigment
- Appliceras likt vanlig olja men ger mer färg och längre skydd.
🧼 Underhåll och tips
- Tvätta lätt 1–2 gånger per år med mild trärengöring.
- Lägg på ny olja vid behov (när ytan känns torr eller matt).
- Undvik att måla teak – färg fäster dåligt och flagnar lätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden