Hej

Jah har väldigt liten erfarenhet av murning och därför massa frågor :)

Jag har en gammal damm som jag håller på att återställa. Den är uppmurad med natursten längs en bergssluttning.
Jag började använda cementbruk A men när det tog slut hittade jag bara murbruk b på Byggmax så fortsatte med det. Detta för mura upp natursten och putsa sprickor där det tidigare lossnat bruk.

Nu i efterhand så kanske jag inser att det var dumt så tänkte hur mycket skiljer sig egenskaper mellan murbruk a och b?

Är det katastrof att ha 4cm fog mellan natursten men murbruk b?

Jag kan tycka murbruket smular när det nu fått härda i några dagar. Jag har efter vattnat men inte så ofta som man kanske borde.
Tanken är att sedan måla fogen. Jag ser att Biltema har mur primer alt betonglasyr, vilken av dessa skulle vara bäst lämpad för att binda fogen inför målning?

Vänligen,
John

• Återställd damm uppmurad med natursten längs bergssluttning framför en träplank. Gräs och en rosa blomma syns bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Murbruk B innehåller en massa kalk och är rätt poröst. Det överlever inte hård frost om det exponeras för vatten, det spricker sönder. Av det skälet är alltid murar och murade fasader under tak i vårt klimat, annars spricker de sönder.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ajdå, min ovisshet straffar sig. Låter inte lämpligt att använda i en damm.

Anledningen jag valde denna var att.det på innehållsförteckningen står det att den bara innehåller Cementbruk A och sand. Om jag förstår rätt så är Cementbruk A det som är lämpligt att använda utomhus där det är hög fuktlast?

Claes Sörmland
J jlsys skrev:
Ajdå, min ovisshet straffar sig. Låter inte lämpligt att använda i en damm.

Anledningen jag valde denna var att.det på innehållsförteckningen står det att den bara innehåller Cementbruk A och sand. Om jag förstår rätt så är Cementbruk A det som är lämpligt att använda utomhus där det är hög fuktlast?
Nja. Du får kolla på innehållsdeklarationen vad din produkt innehåller. Jag kan bara gissa här.

Men det vanliga är att cementklinkersen har blandats med mald kalksten i A-bruk. Detta gör man för att få ett kletigare bruk som brinner långsammare och lämpar sig bättre för att bereda mur- och putsbruk. Sådant bruk är inte toppen i frostutsatta miljöer p g a kalken.

Det du vill ha för oskyddade konstruktioner utomhus är rent cementbruk (kanske har du redan det?). Det innehåller bara cementklinkers och sand. Det är inte kul att mura eller putsa med, det är ju i praktiken betong utan betongens grövre ballast. I praktiken kan man använda betong på säck (men varning - ibland är cementhalten väl låg för att spara pengar för företaget som tillverkar den).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.