Hej!

Jag har fått så mycket hjälp här på forumet genom åren vilket jag är tacksam för. Nu har jag precis köpt lite av ett renoveringsobjekt :) Då blev det dags att bli medlem!

Huset har haft samma ägare sedan byggåret 1976, på gott och ont. Tak är nytt, fönster och ett badrum gjordes vid för 15 år sedan men i övrigt i mångt och mycket original.
Jag tänkte ta in en besiktningsman eller liknande som kan göra en mer genomgående analys av huset med åtgärdsplan. Tänker mest så att det kan sammanköras med renoveringen om det finns behov.

Tanken är att vi ska renovera i olika etapper och jag är lite kluven i hur det kan göras smidigast. Dels för ekonomin men också för att minska stök så gott det går.

Jag tänker såhär, innan inflytt tänker jag installera vattenburet värmesystem.
- Riva några icke bärande väggar. Ska vara tvärbalkar? i huset så bara ytterväggarna är varande. Låter det rimligt?
- Radiatorer och rör som ska in genom hela huset.
- Bygga om tvättstugan i källaren där nya värmepumpen ska stå. Rimligt med tvättstuga i källare? Extra ventilation?
- Måla och lägga nytt golv

Jag vill gärna ha vattenburet golvvärme i badrummen, 2st. Men kommer inte ha råd att göra dem i första etappen. Då undrar jag om man kan förberedda? eller om man bara kan koppla in dem senare? Samma sak med källarplanet. Om jag det gåt att installera radiatorer vid senare skede?

Tacksam för återkoppling!

Hallå!

Vet inte om det är så att mitt inlägg ligger i fel kategori eller om jag har formulerat mina frågor klantigt? :)

Hur ser familjesituationen ut? Hur mycket tänker du göra själv? Har man barn är det ju högst lämpligt att göra så mycket av rivning och sånt som dammar och skräpar ner som möjligt innan man flyttar in. Annars skulle jag generelt rekommendera att göra så lite som möjligt första året eller två. Det är bättre att bo in sig så kan får en kännsla över vad som faktiskt måste fixas, kontra vad man tror sig måste fixas. Sedan får man också en bättre känsla över hur man använder rum och dylikt.

Hur är källaren använd idag? Är den uppvärmd och inredd?

Tack för svar!

Vi är 2 vuxna och 2 barn, 5 och 8år.

Problemet är att det är extremt låg standard i dagsläget och behöver höjas. Skulle inte vara så trevligt att bo in oss.
Håller med och tänker att installera vattenburet system är ganska så stökigt och dammigt. Samma gäller nog med badrum.
Men skulle vilja förbereda men inte installera radiatorer i kök och källare. Är det rimligt?

Källaren har används som uthyrningsdel. Finns ett gammalt kök och gillestuga osv. Men i dagsläget står det tomt. Vet inte om det svarar på frågan?

Ska golven behållas?
Är det inte något speciellt med dessa, så hade jag tittat på golvvärme på hela.

Ja vi tänkte behålla golven, dels för att det skulle vara dyrt och riva ut men främst för att de är fina :)

Jag gissar på att de måste rivas ut i köket för att lägga klinker? Eller det kanske inte är nödvändigt? Men oavsett så är det skönt med golvvärme på klinker.

Eftersom det är 70-tals hus har jag läst att det skulle vara bra att göra om golv i källaren? Pga isolering. Finns det något enkelt sätt att mäta om det är nödvändigt? Där skulle vi isåfall köra golvvärme om vi kommer behöva göra om betongfundamentet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.